Cykl wywiadów rozpoczynam od rozmowy z Agatą Lipiec i Łukaszem Trzeszczkowskim, którzy pracują w PZU.
Jak wygląda dzień pracy osoby, która zajmuje się profilem Grupa PZU Kariera? Ile osób go prowadzi?
[/info_list_item][info_list_item icon_type=”custom” icon_img=”5185″]Łukasz Trzeszczkowski: Nasze profile karierowe na Facebooku i na LinkedIn prowadzone są bezpośrednio przez HRowy Zespół Marki Pracodawcy, przy wsparciu zespołu PR. Co warte podkreślenia, od samego początku prowadzimy je samodzielnie. Każdy wpis i większość zdjęć oraz filmów tworzona jest wewnętrznie, a wsparcie agencji ograniczone jest do dedykowanych aplikacji i graficznych kreacji konkursowych lub wizerunkowych. Dzięki temu nasi fani otrzymują informacje oraz odpowiedzi wprost z firmy, bez ogólników lub zbędnej zwłoki. To jeden z czynników popularności profilu Grupa PZU Kariera, który w niespełna 9 miesięcy zgromadził ponad 50 tysięcy fanów i stał się jednym z największych fanpage’y HRowych w Polsce. Podobnie jak nasz korporacyjny profil LinkedIn, zaliczony do ścisłej czołówki rankingu Ban.pl – oficjalnego partnera serwisu w Polsce.
Oba profile prowadzę osobiście, zajmując się jednocześnie wieloma innymi tematami wykraczającymi poza media społecznościowe. Jest to możliwe głównie dzięki dużej aktywności medialnej firmy i pracowników PZU (LinkedIn) oraz wielu działaniom employer brandingowym firmy dla studentów (infografika z jesieni 2013r. na www.pzu.pl/dlastudentow), które na bieżąco relacjonujemy na Facebooku. Dzięki temu nie musimy sztucznie generować treści, tylko wybierać te najciekawsze i ubierać je w ciekawe i angażujące posty. To pozwala ograniczać czas pracy poświęcony na zarządzanie profilami do godziny- dwóch dziennie. Nie liczę tu oczywiście czasu związanego z koordynacją i dokumentacją relacjonowanych wydarzeń, którą również robimy samodzielnie.[/info_list_item][/info_list]
[info_list style=”circle no_bg” icon_border_size=”1″ connector_animation=”fadeInUp” font_size_icon=”24″][info_list_item icon_type=”custom” icon_img=”3797″ title_text_typography=”” desc_text_typography=””]To typowa praca employer brandingowa – co jest w niej fajnego, a co irytującego?
[/info_list_item][info_list_item icon_type=”custom” icon_img=”5185″ title_text_typography=”” desc_text_typography=””]
Najciekawsza jest różnorodność działań i możliwość bliskiej współpracy z wieloma działami biznesu. Od marketingowego tworzenia kampanii wizerunkowych i materiałów promocyjnych, przez PRowe działania mediowe, w tym social mediowe, aż po eventową organizację wydarzeń promocyjnych na uczelniach oraz spotkań, szkoleń i konkursów dla studentów. Blisko pracujemy też zespołem Sponsoringu i Prewencji oraz przede wszystkim Pionem HR. Promocja rekrutacji, organizacja i prowadzenie szkoleń i prezentacji na konferencjach branżowych plus koordynacja programów rozwojowych dla studentów i absolwentów. Do tego także, a może i przede wszystkim, działania skierowane do pracowników – od pikników firmowych aż po zarządzanie i promocję części benefitów pozapłacowych. Sporo tego jak widać 🙂 Co irytuje? Może długi okres zwrotu z inwestycji i czas, który musi upłynąć, aby zmierzyć i zauważyć efekty działań wizerunkowych. Choć liczba zdobytych w tym roku nagród employer brandingowych pokazuje, że ciekawymi i kompleksowymi działaniami udaje się czasami ten okres istotnie skrócić 🙂
[/info_list_item][info_list_item icon_type=”custom” icon_img=”3797″]
Gdzie szukacie inspiracji, kiedy macie dość swojej pracy?
[/info_list_item][info_list_item icon_type=”custom” icon_img=”5185″]
Raczej rzadko mamy dość swojej pracy, a w sytuacji projektowego przesilenia najlepiej pomaga urlop lub aktywny wypoczynek. Jeśli chodzi o inspiracje, w obszarze działań dla studentów dużym wsparciem są dla nas nasi Akademiccy Doradcy i Ambasadorzy – zespół ponad 30 aktywnych studentów z całej Polski, który na bieżąco opiniuje nasze plany i działania. Staramy się także inspirować i wykorzystywać ich entuzjazm, kreatywność i zaangażowanie. Dużym wsparciem są też dla nas pracownicy PZU, otwarci na nowe inicjatywy i pomysły. Jedną z najnowszych inicjatyw jest zespół Kampus Ekspertów PZU, którzy od jesieni dzielić się będą swoją wiedzą biznesową ze studentami.
[/info_list_item][info_list_item icon_type=”custom” icon_img=”3797″]
Jak ludzie reagują, kiedy opowiadacie, że przekonujecie ludzi do pracy w PZU?
[/info_list_item][info_list_item icon_type=”custom” icon_img=”5185″]
Coraz lepiej 🙂 W ostatnich latach wykonaliśmy jako firma sporą pracę i cieszymy się, że zmiany na dobre w PZU zostały zauważone. Przede wszystkim dzięki kampanii związanej z odświeżeniem naszego logo, które wsparły później kolejne udane kampanie, m.in. Agenci mocno pomocni z bardzo popularną aplikacją oraz ostatnie głośne wydarzenia biznesowe. W obszarze EB największe sukcesy święciliśmy dzięki naszej Kurze vel. kogutowi, która to reklama odbiła się w branży szerokim echem i pokazała, że nawet duża korporacja może mieć dystans do siebie i zrobić zabawną reklamę z przymrużeniem oka. Dzięki temu i wspomnianym wcześniej realnym zmianom wewnątrz firmy, spotykamy się zazwyczaj z bardzo pozytywnym odbiorem naszych działań i rosnącym zainteresowaniem pracą w PZU. To nie znaczy jednak oczywiście, że wszystko zostało już zrobione. Nadal wiele osób postrzega PZUjako pracodawcę wyłącznie dla agentów, nie wszyscy mają świadomość atrakcyjnych benefitów pozapłacowych… nadal mamy jeszcze sporo do zrobienia.
[/info_list_item][/info_list]
[info_list style=”circle no_bg” icon_border_size=”1″ connector_animation=”fadeInUp” font_size_icon=”24″][info_list_item icon_type=”custom” icon_img=”3797″]Z jakimi problemami spotykacie się na fanpage?
[/info_list_item][info_list_item icon_type=”custom” icon_img=”5185″]
Największym wyzwaniem jakie stoi przed nami jest angażowanie fanów, czego nie ułatwia nam HRowy charakter profilu i częste zmiany algorytmów i zasad FB. Konsekwentnie chcemy jednak stać na straży merytorycznego charakteru naszych fanpage’y, dlatego unikamy angażującego, ale mało wizerunkowego rozdawnictwa. Zdarzają się też wpisy niezadowolonych klientów, które jednak szybko staramy się rozwiązywać. Bardzo pomocne jest tu nowo uruchomione narzędzie do obsługi tego typu zgłoszeń, czyli Centrum Pomocy PZU.
[/info_list_item][info_list_item icon_type=”custom” icon_img=”3797″]
W jaki sposób można wkręcić się do zespołu social media PZU?
[/info_list_item][info_list_item icon_type=”custom” icon_img=”5101″]
Agata Lipiec: Wkręcić? Nie można, ale można śledzić ogłoszenia rekrutacyjne 🙂 Niedawno szukaliśmy osoby do zespołu, zakończyło się rekrutacją wewnętrzną. Jednak z racji dynamicznego rozwoju tego typu działań nie wykluczone, że za jakiś czas znów będziemy kogoś szukać.
[/info_list_item][info_list_item icon_type=”custom” icon_img=”3797″]
Skąd czerpiecie wiedzę o socialach? Jeden blog/portal/książka warta przestudiowania?
[/info_list_item][info_list_item icon_type=”custom” icon_img=”5101″]
Głównie w internetu, bo to najszybsze źródło informacji. Garść aktualności o bieżących zmianach w portalach społecznościowych oraz ciekawych inspiracji dostarcza co tydzień Kuba Prószyński na blogu http://pijarukoksu.pl/. Jeśli miałabym polecić jakieś wartościowe książki, to moje TOP3 z naszego podwórka to „Rewolucja social media” Michała Sadowskiego, „Grywalizacja” Pawła Tkaczyka i oczywiście twoje „Zarządzanie kryzysem w social media”.
[/info_list_item][info_list_item icon_type=”custom” icon_img=”3797″]
Czy zdarzył się wam jakiś kryzys/wpadka – jeśli tak, to jaki? Jak sobie poradziliście?
[/info_list_item][info_list_item icon_type=”custom” icon_img=”5101″]
Wolimy zapobiegać niż leczyć, dlatego monitorujemy sieć na bieżąco, by zawczasu reagować na niepokojące sygnały. Można powiedzieć, że naszą skuteczność liczy się ilością przypadków, które udało się rozwiązać bez nadawania im rozgłosu. Ciągle szkolimy się i pracujemy nad rozszerzaniem obsługi klientów w sieci. Jak wspomniał Łukasz ostatnio uruchomiliśmy Centrum Pomocy na Facebooku. Mamy ambicję, by do końca roku rozszerzyć tego typu obsługę o całą sieć. Nie byłoby to możliwe bez ogromnego wsparcia zespołu konsultantów z Call Center, który wspiera nas w tym względzie.
[/info_list_item][info_list_item icon_type=”custom” icon_img=”3797″]
Czy macie social media policy? Jeśli tak – jakie zapisy obejmuje?
[/info_list_item][info_list_item icon_type=”custom” icon_img=”5101″]
Oczywiście, że tak. Podstawowym założeniem tego dokumentu jest to, że nasi pracownicy w mediach społecznościowych występują jako osoby prywatne i tylko takie opinie powinny w nich zamieszczać. Stawiamy na edukację w zakresie konsekwencji jakie niesie za sobą wypowiadanie się w imieniu firmy – nawet jeśli ktoś robi to w dobrej wierze
[/info_list_item][info_list_item icon_type=”custom” icon_img=”3797″]
Z jakich narzędzi korzystacie w swojej pracy?
[/info_list_item][info_list_item icon_type=”custom” icon_img=”5101″]
Z najlepszych 😉 Staramy się korzystać ze wszystkich dostępnych narzędzi monitoringu sieci. Na bieżąco testujemy też nowe narzędzia pojawiające się na rynku. Pod względem komunikacji zdajemy się na własne doświadczenie i kreatywność, ale nie zapominamy również o naszej strategii działań. Dzięki temu jesteśmy w stanie prowadzić spójną komunikację, a jednocześnie na bieżąco reagować i odpowiadać na to, co pojawia się w sieci.
[/info_list_item][/info_list]
Łukasz Trzeszczkowski – doradca w Zespole Marki Pracodawcy
Agata Lipiec – gł. spec. ds. mediów społecznościowych