Marketerzy blisko pracujący ze strategiami działań w social media mają na swoich głowach wiele obowiązków, zadań i wyzwań, którym czoła muszą stawić w codziennej pracy. Jak zarządzają swoim czasem i z czego korzystają, by ich praca była nie tylko efektowna, ale i efektywna? Co wspiera ich produktywność, za jakie obszary odpowiadają, a co jest ich największym problemem? Na te, i wiele innych pytań, odpowiada specjalny raport, przeprowadzony na bazie wspólnego badania Kontentino – narzędzia do zarządzania mediami społecznościowymi – i zespołu kreatywnego Brainy Bees. Co kryje w sobie analiza sposobów zarządzania mediami społecznościowymi przez polskich marketerów? O tym poniżej.
Skąd pomysł na badanie?
Istniało kilka powodów, dla których warto było przeprowadzić ankietę wśród polskich marketerów. Po pierwsze – nikt wcześniej nie zorganizował tego typu badania w Polsce, po drugie – Kontentino ma za sobą takie badania na rynku słowackim i czeskim, stąd polska edycja wydała się naturalnym ruchem. Jeszcze innym powodem była czysta ciekawość sprawdzenia, jak radzą sobie przedstawiciele licznych polskich agencji z zarządzaniem mediami społecznościowymi.
Podczas trzech tygodni promocji ankiety i zbierania rezultatów, udało się zdobyć niemal czterysta wartościowych odpowiedzi marketerów na co dzień zmagających się z wyzwaniami w mediach społecznościowych. To imponująca liczba, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że w ankiecie znalazło się kilkanaście pytań.
Najciekawsze wnioski z badania – Ile łączy, a ile dzieli, specjalistów social media?
Codzienne zadania
Niemal 74% marketerów do swoich obowiązków zalicza przygotowywanie strategii, 63% komunikuje się z klientami, a niecałe 54% odpowiada za moderację. Nieco zaskakiwać może relatywnie niski procent osób, które analizują działania i generują raporty – to jedynie połowa respondentów. O ile można zrozumieć brak generowania raportów, o tyle same analizy działania mogą zdecydowanie przydać się każdemu social media managerowi.
Ponad 41% respondentów przyznało się także, że zarządza 2-3 profilami, ale aż 22% pytanych marketerów odpowiada za komunikację i obsługę na co najmniej sześciu profilach (z czego niemal 10% prowadzi działania na ponad 10 profilach!). Zarządzanie komunikacją na tak wielu płaszczyznach to spore wyzwanie.
46% respondentów ma do dyspozycji 2-5 osobowy zespół do wsparcia działań w mediach społecznościowych.
Media społecznościowe a strategia
68% ankietowanych przyznało, że social media odgrywają w ich strategiach dużą i ważną rolę, dając social media co najmniej 8 na 10 w skali istotności w strategii. Dziwić zatem może, że jedynie 52% respondentów ma udokumentowaną strategię działań w mediach społecznościowych. Wynika z tego, że aż 48% prowadzi swoją komunikację bez zestawu taktyk czy zasad. Szokujące? Co najmniej!
W jakim celu polscy marketerzy wykorzystują social media do celów biznesowych i zawodowych? 84% ankietowanych buduje świadomość marki za pomocą mediów społecznościowych, ale jedynie 40% generuje leady i aż 37% pracuje nad wizerunkiem marki pracodawcy – employer brandingiem.
Wykorzystanie platform
Nie dziwią odpowiedzi na pytanie o wykorzystanie kanałów social media: Facebook i Instagram zdecydowanie prowadzą w rankingu platform, wyprzedzając LinkedIna, Youtube’a i Twittera. Ciekawie dzieje się na dole tabeli: jedynie 3% respondentów używa Snapchata – niemal tyle samo, co TikToka. Czy jeśli Snapchat jest mniej popularny od Pinteresta (używa go 10% respondentów), to możemy już zwiastować jego śmierć?
Wyzwania w mediach społecznościowych
Marketerzy stoją przed wieloma wyzwaniami podczas swojej codziennej pracy. 70% badanych wskazało tworzenie angażujących treści jako największy problem. 52% za wyzwanie uważa posiadanie spójnej strategii, podczas, gdy dla niemal 21% wyzwanie stanowi zarządzanie wieloma profilami.
Aż 70% pytanych marketerów chciałoby wprowadzić zmiany do swoich działań. Wśród najczęściej pojawiających się odpowiedzi pojawiały się:
- większa spójność działań
- większy budżet reklamowy
- usystematyzowanie komunikacji z klientem
- lepszy poziom działań contentowych
Inne, ciekawe wnioski?
24% ankietowanych publikuje treści w mediach społecznościowych więcej niż raz dziennie.
Niemal 26% respondentów przeprowadza transmisje na żywo – coraz bardziej popularne LIVE, a aż 77% publikuje materiały wideo. 12% wykorzystuje Messengera jako kanał komunikacji z klientem i wysyłania treści do akceptacji.
81% ankietowanych polskich marketerów przygotowuje treści z wyprzedzeniem, a niecałe 28% pytanych marketerów wykorzystuje do tego kompleksowe narzędzia zewnętrzne, takie, jak Kontentino.
Gdzie zobaczyć badanie?
Cały raport, zupełnie bezpłatnie, można pobrać na stronie http://smmanagement.pl/.
W raporcie, oprócz pełnych wyników ankiety z omówieniem, można znaleźć także komentarze i analizę rezultatów, przeprowadzoną przez polskich marketerów.