Niejeden sklep zoologiczny czy firma zajmująca się produktami dla zwierząt postanawia udzielać się w social media dla zdobycia klientów. Jest to na pewno dobry pomysł, jeśli robi to ktoś, kto się na tym zna. Prostym testem na znajomość prowadzenia mediów społecznościowych jest organizowanie konkursu. Od razu widać, czy ktoś robi to nielegalnie i nieetycznie, czy nie.
Przejdę zatem przez podstawowe zasady i rzeczy do przemyślenia w trakcie projektowania konkursu.
Konkursy w social media – po co?
Pierwszym ważnym elementem jest zdanie sobie sprawy, dlaczego chcemy konkurs zorganizować. Najczęściej ludzie uważają, że konkurs, że swojej natury, służy do generowania zasięgów.
To pierwszy poważny błąd. Zasięg, generowany przez nasz markę, powinien być od razu filtrowany wedle tego, czy dana osoba może być naszym potencjalnym klientem. Nie opłaca się inwestować w pozyskiwanie osób, które nie pasują do naszej grupy docelowej – to zwykle wyrzucanie pieniędzy w błoto. Dlatego dużo łatwiej jest organizować konkursy dla istniejących klientów. Wtedy mamy pewność, że odbiorcami naszych nagród są osoby, które są związane z naszą firmą.
Częstym błędem jest oferowanie nagrody, która jest ogólnie atrakcyjna: tablety, aparaty itd. To przyciąga osoby, które absolutnie nie są zainteresowane naszą ofertą, ale chętnie wygrają tego typu nagrodę. Co więcej – są osoby, które nałogowo biorą udział w tego typu konkursach, a wygrywane nagrody sprzedają.
Ponosimy koszty organizacji konkursu, poświęcamy czas i energię, a okazuje się, że efekty są nikłe. To właśnie dlatego, że wiele konkursów przeprowadzanych jest dla zasięgów, a konkursy tego typu przyciągają przypadkowe osoby, a nie naszych potencjalnych klientów. Uczulam, aby, jeśli nie oferujemy nagrody związanej z marką – nasz produkt, bon zniżkowy itp. – Przynajmniej przygotować mechanizm konkursu wymagający związku z marką np. zakup produktu, zrobienie sobie zdjęcia w sklepie itd.
Jakie cele konkursy realizują bardzo dobrze? “Nagradzanie” klientów za lojalność. Angażowanie nieaktywnych od dłuższego czasu klientów do zakupu. Pozyskanie treści od użytkowników np. recenzji czy zdjęć. Pozyskanie informacji na temat klientów (co lubią, czego nie, co można poprawić). Konkursy świetnie sprawdzają się też w przypadku sprawdzania efektywności działań naszych social media, jeśli nie mamy sprzedaży online.
Wystarczy zorganizować konkurs pt. Kup nasz produkt w sklepie i zobaczyć ile osób z naszych fanów weźmie udział. Jeśli macie 10 tys. Fanów, a w konkursie weźmie udział 5 osób, znak, że wasza baza fanów jest kompletnie bezużyteczne (albo nie umiecie robić konkursów).
Znaj prawo i regulaminy
Kiedy wiemy już, dlaczego organizujemy konkurs, pora zapoznać się z obowiązującymi zasadami. Z jednej strony mamy prawo polskie, szczególnie ustawę o grach hazardowych, gdzie znajdziemy zapisy odnośnie nie tylko konkursów, ale i losowania. Konkursy muszą mieć regulamin (obejmujące organizatora, reklamację, zasady itd.). Jeśli chcemy wylosować osobę, która wygra, musimy taki konkurs zgłosić do Izby Celnej (w przeciwny, wypadku czeka nas mandat na kilkaset złotych) Dlatego, aby uniknąć niepotrzebnych komplikacji lepiej organizować konkursy z komisja, która wybiera zwycięzcę. To jednak oznacza, że zadanie konkursowe musi zawierać elementy porównania. Jeśli wszyscy wykonują to samo zadanie, którego nie da się porównać, np. odpowiadają na to samo pytanie, gdzie odpowiedź jest zero – jedynkowa (dobra lub zła; np. w którym roku powstała nasza firma?), nie możemy ustalić komisji, która wybierze, kto wygra.
Innymi zasadami, które obowiązują nas przy organizacji konkursu w social media, jest regulamin danego serwisu. Najczęściej, będzie to Facebook, gdzie aktualne zasady znajdziecie w Page Terms. Facebook wymaga, aby konkurs miał regulamin, gdzie zaznaczony jest organizator. Po drugie, nie możemy korzystać z osi czasu użytkowników, czyli prosić o udostępnienia, tagowanie się na zdjęciach czy publikowanie postów u siebie (np. z hasztagiem). Wśród sanki jest skasowanie posta, skasowanie fanpage lub ban dla osoby. I wbrew pozorom – nie są to tak rzadkie kary.
Jeśli interesują was regulaminy na innych portalach, zapraszam na stronę http://Wobuzz.com/konkursy, gdzie znajdziecie artykuły opisujące obowiązujące zasady na Intagramie, Twitterze czy Pintereście.
Z całego serca zachęcam, aby tworząc regulamin konkursu zgłosić się do prawnika.po pierwsze – spadnie wam z głowy ten problem, po drugie to prawnik odpowiada przed sądem. A uwierzcie – coraz więcej takich konkursowych sporów trafia na wokandy. Ba, są osoby, które tylko wyszukają konkursy z klauzulami niedozwolonymi, abuzywnymi i sądzą się z firmami. Można na tym całkiem nieźle zarobić, ponieważ konkurs, jako przyrzeczenie publiczne, jest traktowane dość poważnie.
Mechanika gry
Wtedy zabieramy się za zaplanowanie konkursu. Czy potrzebujemy aplikacji, czy robimy na osi czasu? Korzystamy ze strony www czy może użytkownicy przesyłają odpowiedzi mailem? W jaki sposób będziemy wybierać najlepsze zgłoszenia? Czy będzie głosowanie? Jeśli tak, jak zabezpieczymy się przed fałszowaniem głosów?
Może Ci się wydawać, że konkurs na lajki pod zdjęciem czy komentarzem to fajny pomysł. Nic bardziej mylnego. Na Allegro można kupić 100 polubień za kwotę rzędu 3 złotych! Zazwyczaj Twoi klienci nie będą sobie zdawali sprawy z tego typu rozwiązań. W przeciwieństwie do tak zwanych “konkursowiczów”, którzy doskonale znają wszystkie tajniki oszukiwania i naciągania zasad. Konkursowicze, to osoby nałogowo biorące udział w różnych konkursach. Ich głównym celem jest wygrywanie tych konkursów,ponieważ dzięki nagrodom, które często sprzedają, zarabiają na życie. Są to osoby, gotowe zapłacić, by wygrać. Co więcej, często korzystają z nieetycznych rozwiązań (kupowanie polubień, fałszowanie zgłoszeń, korzystanie z oprogramowania do klikania itd.). W mniej szkodliwej wersji, konkursowicze występują w całych hordach, które wpadają na fanpage, gdzie odbywa się konkurs. Jeśli wszystko idzie dobrze po prostu biorą udział i odchodzą ze strony po wydarzeniu. W gorszej wersji wspierają swoich z hordy, aby wywrzeć presję na organizatorze konkursu. Ze komisja źle wybiera, że regulamin nieprzestrzegany, ze nieuczciwy konkurs – dowolny zarzut jest dobry, jeśli tylko zapewni nagrodę pocieszenia. A ponieważ presję wywiera kilkadziesiąt osób, wiele marek ugina się pod ciężarem zarzutów.
To kolejny powód, dlaczego regulamin konkursu jest niesamowicie ważny. To jedyna bron, jaką masz w walce z konkursowiczami i wyłudzaczami.
Cały czas projektując swój konkurs staraj się mieć na uwadze to, co chcesz osiągnąć jako swój cel. Możesz nie potrzebować, żeby udział w konkursie brało dużo osób, jeśli zależy Ci na specyficznych odbiorcach. Ważniejszym czynnikiem od ilości, będzie jakość. Aby to wyjaśnić: wyobraź sobie, że masz formularz zapytania o produkt. Nie chodzi Ci o to, żeby mieć 100 wypełnień dowolnej treści, ale wypełnienia od osób, które rzeczywiście chcą kupić daną rzecz.
Zadbaj o promocję
Oczywiście chcemy, żeby ludzie brali udział w naszym konkursie. Ale po raz kolejny – ważne jest przyciągnięcie odpowiednich osób, a nie przypadkowych. Potencjalni klienci, którzy dokonają zqkupu, obecni klienci, którzy wystawia recenzje czy zaangażuja się w nasz produkt. Naprawdę niewiele jest takich sytuacji, kiedy marką potrzebuje po prostu zasiegu dla samego zasięgu. Dużo ważniejszy jest zasięg wśród naszej grupy docelowej. Tak jak do ekskluzywnego sklepu z drogą biżuterią nie zaprasza się dzieci, ludzi, których na zakupy nie stać albo którzy nie lubią i nie noszą biżuterii, tak nie ma sensu promować konkurs wśród wszystkich ludzi, którzy się nam napatoczą.
Wśród strategii promocyjnych znajdziemy standard: reklamy, posty na różnych kanałach społecznościowych, wysłanie emaila do zainteresowanych osób, możemy również spróbować zainteresować wybrane portale czy media.
Skuteczna forma promocji jest również umieszczenie wirusowego mechanizmu promocji w ramach samego konkursu, np. Potrzeba uzyskania iluś polubień, zaangażowanie znajomych czy promowanie projektu wśród innych.
Pomysły na konkursy
Sklepy stacjonarne mogą zaoferować konkurs za zakup produktów. Przykładowo można poprosić o zrobienie sobie zdjęcia z produktem czy w czasie korzystania z usługi lub opisanie czegoś (np. Dlaczego lubisz nasz firmę) – w regulaminie zaznaczamy, że należy mieć paragon z zakupy w sklepie z jakiegoś okresu. Oczywiście, odpowiedzi konkursowe należy opublikować na kanale społecznościowym np. w komentarzach pod postem konkursowym czy na profilu firmowym.
Sklepy internetowe mogą pytać o to, który produkt ludzie lubią, prosić o komentowanie na stronie sklepu czy badać kliknięcia np. z aplikacji konkursowej.
Dobrze działają też mniej standardowe konkursy typu gry miejskie czy konkursy obejmujące więcej niż jeden kanał komunikacji (np. znajdź coś na Instagramie i wyślij na Twitterze, korzystając z danych z Facebooka itd.).
Zły konkurs to zły wizerunek
Wielu firmom wydaje się, że konkursiki nie mają znaczenia. Nic bardziej mylnego. Pomijając problemy natury prawnej, na przykład mandaty czy sprawy karne, jest jeszcze kwestia wizerunku.
Konkursy na udostępnienia często są traktowane przez ludzi jako spam i zamiast zachęcać do zakupów w firmie powodują raczej zniechęcenie.
Jeśli uczestnicy będą mieli wątpliwości co do uczciwości organizatora, to zamiast pozytywnych skutków czeka nas raczej mały kryzys. Doświadczylo tego T-mobile, które zrobiło konkurs na selfie. Kiedy wygrała praca, która trudno nazwać selfie zaczął się atak na firmę.
Bardzo ważnym elementem jest też regulamin, jedyna ochrona przed nieuczciwością uczestników. Przekonało się o tym BNP Paribas, które musiało się tłumaczyć z nieodpowiednich zapisów w regulaminie konkursowym. Zapewniały one nagrody dla wszystkich uczestników, którzy spełnili stosowne warunki, przy czym, oczywiście, nagród dla niektórych zabrakło. Otarło się o sprawy sądowe.
To, z czego wiele firm nie zdaje sobie sprawy, że masa ludzi po prostu nie da znać, że konkurs ich zniesmaczył, czują się oszukani czy po prostu firma ich do siebie zniecheciła. A bardzo łatwo o takie wrażenie, kiedy nieumiejętnie przygotowujemy konkurs.
Konkurs, dobrze przygotowany i przemyślany, może być wartościowym narzędziem w strategii naszej marki. Pozwala pozyskiwać nowych klientów, dowiadywać się o nich ważnych rzeczy lub angażować obecnych klientów wokół firmy. Trzeba jednak bardzo uważać, aby nie naruszyć regulaminów lub prawa, oraz zadbać o poczucie transparentności, bo szybko nasza zabawa może się zmienić w koszmar.
Pamiętajcie, konkursy warto robić przy wsparciu prawnika. Niewielki koszt konsultacji zwraca się w spokoju i wsparciu.