Kinga Romanowska
Organizowanie nielegalnych konkursów na Facebooku to bardzo częsta praktyka. Udało się raz, drugi, może uda się i trzeci? Ale takie metody działania w końcu zemszczą się na wizerunku marki.
Udostępnij i wygraj
Wystarczy w Google wpisać „Facebook konkurs udostępnij i wygraj”, by znaleźć na to przykłady. I choć jest lepiej to nadal cała masa firm świadomie lub nie, podejmuje ryzyko organizacji nielegalnych konkursów. Często nie tylko łamiąc regulamin Facebooka, ale też polskie prawo. Jeszcze w 2013 roku Facebook do organizacji konkursu wymagał zastosowania specjalnej aplikacji. Stworzenie jej było kosztowne, a tańsze „gotowce” często nie dawały zbyt wielu możliwości. Ale to było kiedyś. Teraz legalny konkurs można przeprowadzić bezpośrednio na tablicy profilowej. Dlaczego więc problem wciąż istnieje?
Złe praktyki
Najczęściej popełniane błędy to nieprzestrzeganie Facebookowego regulaminu, obowiązującego prawa i brak jasno sformułowanych zasad konkursu. Zdarza się, że w jego opisie znajdują się niedozwolone klauzule lub ma on nie do końca jasny sposób wyłaniania zwycięzców. Sytuacja się komplikuje, kiedy konkurs przeradza się w loterię. Jej organizacja wymaga uzyskania dodatkowych pozwoleń. Wystarczy zapis w regulaminie, że zwycięzca zostanie wyłoniony w drodze losowania, a wtedy konkurs powinien być zgłoszony do izby celnej właściwej dla siedziby organizatora. Niedopilnowanie tych wymogów grozi grzywną a w szczególnych przypadkach nawet ograniczeniem wolności!
Czy warto ryzykować?
Nie warto. Bo takimi nieodpowiedzialnymi działaniami nie tylko zepsujemy dobre imię marki, ale też narazimy uczestników zabawy na nieprzyjemności. Jeśli zapraszamy ich do udziału w konkursie, który w myśl polskiego prawa jest loterią również i oni stają się częścią nielegalnego procederu. Złudnym jest myślenie, że działając w sieci możemy sobie pozwolić na więcej. Że pośród tylu profilów na Facebooku na mój na pewno odpowiednie służby nie zwrócą uwagi. Jeśli tak się stanie, zamknięcie przez Facebooka firmowego fanpage’u i utrata fanów mogą okazać się najmniejszym z problemów.
Przydatne linki: