• Monika Czaplicka
  • Kalkulator ROAS
  • Social survival podcast
  • Subskrypcja
Wobuzz Monika Czaplicka
  • start
  • Reklamy
  • Social
    • All
    • Facebook
    • Instagram
    • Linkedin
    • TikTok
    • Twitter
    3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

    Moje konto na Facebooku jest atakowane

    Ile kosztuje reklama na Facebooku?

    Ile kosztuje reklama na Facebooku?

    social media dla prawnika

    Social media dla prawnika

    Jak moderować homofobię w sieci?

    Jak moderować homofobię w sieci?

    Jak dodać nowego administratora do Instagrama?

    Jak dodać nowego administratora do Instagrama?

    3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

    3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

    Jak kierować reklamy do społeczności LGBTQ+?

    Jak kierować reklamy do społeczności LGBTQ+?

    reklamy social media

    8 gotowych do wdrożenia porad o reklamach na Facebooku

    Fomo trendy social media

    5 trendów na 2023 i wdrożenia dla Ciebie

    Trending Tags

      • Facebook
      • Live
      • Instagram
      • Linkedin
      • TikTok
      • Twitter/X
      • Narzędzia
        • All
        • Monitoring
        Darmowe alternatywy dla Canvy

        Darmowe alternatywy dla Canvy

        Certyfikat rezydencji Google 2021/22

        Certyfikat rezydencji Google 2021/22

        tani hosting

        Czy tani hosting się opłaca? Na czym nie warto oszczędzać w przypadku hostingu stron internetowych

        ilustria.io – narzędzie do kanałów social media

        ilustria.io – narzędzie do kanałów social media

        Jak wybrać wydajne smartfony?

        Jak wybrać wydajne smartfony?

        Oś czasu czy aplikacja? – konkursy na Facebooku

        Google Analytics w handlu elektronicznym

        Oś czasu czy aplikacja? – konkursy na Facebooku

        Jak optymalizować swoją stronę www?

        Monitoring sieci – co daje?

        Monitoring sieci – co daje?

        Trending Tags

        • Monitoring
      • Strategia
        • All
        • Influencer
        • Inkluzywny
        • Kryzysy
        • Obsługa klienta
        • Reputacja
        • Sprzedaż
        Unipride: Wsparcie NGOsów przez biznes – jak wspierać, co robić, czego nie robić?

        Unipride: Wsparcie NGOsów przez biznes – jak wspierać, co robić, czego nie robić?

        social media dla prawnika

        Social media dla prawnika

        Jak moderować homofobię w sieci?

        Jak moderować homofobię w sieci?

        ecommerce

        Jak zacząć ze sklepem internetowym? Porady dla ecommerce

        4529103

        Czemu mój ebook się nie sprzedaje?

        3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

        3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

        Marketing LGBTQIA+ by Czaplicka & Miecznikowski

        Marketing LGBTQIA+ by Czaplicka & Miecznikowski

        Parada LGBTQ

        Reklama do społeczności LGBTQ+ – o czym trzeba pamiętać?

        para jednopłciowa

        Co robić, żeby nie być posądzonym o rainbow washing?

        Trending Tags

          • Influencer
          • Kryzysy
          • Hejt
          • Reputacja
          • Sprzedaż
          • ecommerce
          • Konkursy
          • Zapytaj Czaplicką
        • Inkluzywny
        No Result
        View All Result
        • start
        • Reklamy
        • Social
          • All
          • Facebook
          • Instagram
          • Linkedin
          • TikTok
          • Twitter
          3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

          Moje konto na Facebooku jest atakowane

          Ile kosztuje reklama na Facebooku?

          Ile kosztuje reklama na Facebooku?

          social media dla prawnika

          Social media dla prawnika

          Jak moderować homofobię w sieci?

          Jak moderować homofobię w sieci?

          Jak dodać nowego administratora do Instagrama?

          Jak dodać nowego administratora do Instagrama?

          3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

          3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

          Jak kierować reklamy do społeczności LGBTQ+?

          Jak kierować reklamy do społeczności LGBTQ+?

          reklamy social media

          8 gotowych do wdrożenia porad o reklamach na Facebooku

          Fomo trendy social media

          5 trendów na 2023 i wdrożenia dla Ciebie

          Trending Tags

            • Facebook
            • Live
            • Instagram
            • Linkedin
            • TikTok
            • Twitter/X
            • Narzędzia
              • All
              • Monitoring
              Darmowe alternatywy dla Canvy

              Darmowe alternatywy dla Canvy

              Certyfikat rezydencji Google 2021/22

              Certyfikat rezydencji Google 2021/22

              tani hosting

              Czy tani hosting się opłaca? Na czym nie warto oszczędzać w przypadku hostingu stron internetowych

              ilustria.io – narzędzie do kanałów social media

              ilustria.io – narzędzie do kanałów social media

              Jak wybrać wydajne smartfony?

              Jak wybrać wydajne smartfony?

              Oś czasu czy aplikacja? – konkursy na Facebooku

              Google Analytics w handlu elektronicznym

              Oś czasu czy aplikacja? – konkursy na Facebooku

              Jak optymalizować swoją stronę www?

              Monitoring sieci – co daje?

              Monitoring sieci – co daje?

              Trending Tags

              • Monitoring
            • Strategia
              • All
              • Influencer
              • Inkluzywny
              • Kryzysy
              • Obsługa klienta
              • Reputacja
              • Sprzedaż
              Unipride: Wsparcie NGOsów przez biznes – jak wspierać, co robić, czego nie robić?

              Unipride: Wsparcie NGOsów przez biznes – jak wspierać, co robić, czego nie robić?

              social media dla prawnika

              Social media dla prawnika

              Jak moderować homofobię w sieci?

              Jak moderować homofobię w sieci?

              ecommerce

              Jak zacząć ze sklepem internetowym? Porady dla ecommerce

              4529103

              Czemu mój ebook się nie sprzedaje?

              3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

              3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

              Marketing LGBTQIA+ by Czaplicka & Miecznikowski

              Marketing LGBTQIA+ by Czaplicka & Miecznikowski

              Parada LGBTQ

              Reklama do społeczności LGBTQ+ – o czym trzeba pamiętać?

              para jednopłciowa

              Co robić, żeby nie być posądzonym o rainbow washing?

              Trending Tags

                • Influencer
                • Kryzysy
                • Hejt
                • Reputacja
                • Sprzedaż
                • ecommerce
                • Konkursy
                • Zapytaj Czaplicką
              • Inkluzywny
              No Result
              View All Result
              Wobuzz Monika Czaplicka
              No Result
              View All Result
              Home Strategia Reputacja

              Kasowanie opinii w internecie

              Monika Czaplicka by Monika Czaplicka
              2023-04-25
              in Reputacja
              0
              59
              SHARES
              325
              VIEWS
              FacebookTwitterLinkedIn

              Widzimy w wyszukiwarce Google, że jakaś nieprzychylna opinia świetnie się pozycjonuje. A może dostaliśmy powiadomienie z monitoringu o nowym komentarzu. Bardzo częstą reakcją przedsiębiorców jest natychmiastowe kasowanie opinii w internecie.

              Widzimy negatywny komentarz. Krytykę. Często pierwszą reakcją jest chęć skasowania. Po pierwsze – nie jest to takie łatwe. O ile możemy próbować na forach czy stronach z opiniami, o tyle raczej nie ruszymy negatywnego wpisu np. na cudzym blogu. Chyba, że mamy podstawy prawne.

              Spis treści

              • Kasowanie opinii w internecie – aspekty prawne
              • Kasowanie opinii w internecie a wizerunek i reputacja
              • Kasowanie opinii w internecie może skutkować efektem Streisand
              • Czy negatywnymi opiniami w internecie trzeba się przejmować?
              • Kasowanie opinii w internecie – kiedy warto?
              • Dlaczego kasowanie opinii w internecie może nam zaszkodzić?

              Kasowanie opinii w internecie – aspekty prawne

              Najczęściej można powołać się na artykuł 212 kodeksu karnego (dotyczący pomówień) lub artykuł 23 kodeksu cywilnego (o dobrach osobistych). Sprawa nie jest jednak taka prosta. Artykuł 14 ustęp 1 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną głosi:

              Art. 14.  1. Nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane dane ten, kto udostępniając zasoby systemu teleinformatycznego w celu przechowywania danych przez usługobiorcę nie wie o bezprawnym charakterze danych lub związanej z nimi działalności, a w razie otrzymania urzędowego zawiadomienia lub uzyskania wiarygodnej wiadomości o bezprawnym charakterze danych lub związanej z nimi działalności niezwłocznie uniemożliwi dostęp do tych danych.

              (podkreślenie moje)

              Innymi słowy – administrator strony (np. forum czy portalu opinii) musi najpierw sprawdzić wiarygodność zawiadomienia o naruszaniu prawa. Pamiętając o konstytucyjnym prawie do wolności słowa – które przecież nie jest mniej istotne niż ochrona dóbr osobistych – musimy bardzo uważać, bo może się okazać, że wzywając do skasowania komentarza sami naruszamy prawo. Treściami bezprawnymi są na pewno bluzgi czy zarzuty bez pokrycia. Często jednak administratorzy mogą edytować komentarz czy wiadomość, aby usunąć tylko bezprawny fragment, a nie całą wypowiedź.

              Dodatkową komplikacją może być fakt, że serwery i domeny mogą być powiązane również prawnie z innymi krajami i tu sytuacja robi się już bardzo skomplikowana.

              Pomijając kwestie prawne – kasowanie komentarzy nie pomoże na szybkie poradzenie sobie z problemem – usunięte treści jeszcze przez pewien czas będą wisiały w wyszukiwarce, choć nie będą dostępne do czytania (chyba, że w kopiach).

              Kasowanie opinii w internecie a wizerunek i reputacja

              Kolejny aspekt w kasowaniu to reputacja.

              Warto rozróżnić reputację i wizerunek (w kontekście firm) – ten drugi to zespół skojarzeń z marką. Nasze doświadczenie, informacje i wyobrażenia o firmie splatają się w kolekcję emocji, przemyśleń i opinii. Wizerunek buduje się tożsamością marki. Reputacja z kolei jest szerszym pojęciem obejmującym sławę jaką ma dana organizacja. Renoma jest czymś dużo trwalszym, bo opiera się głównie na faktycznych dokonaniach marki i obejmuje zarówno etykę, jak i racjonalne argumenty czy emocjonalne, takie jak filozofia firmy.

              O ile kasując komentarze czy opinie możemy poprawić chwilowo swój wizerunek, o tyle tracimy renomę, ponieważ zaczynamy być tą firmą, która boi się krytyki, ogranicza wolność słowa czy nie potrafi radzić sobie z negatywnymi opiniami inaczej niż ucieczką.

              Z drugiej strony problemem jest fakt, że wiele osób, często anonimowo, zamieszcza nieprawdziwe komentarze czy negatywne opinie bez podstaw. Ogromna rzesza internautów szybko wycofuje się ze swoich opinii, kiedy dochodzi do weryfikacji.

              Ale ile osób, widząc pismo prawnicze wzywające do zaprzestania szkalowania dobrego imienia, nie wycofałoby się, nawet mając solidne podstawy do swojej opinii?

              Zdecydowanie zachęcam administratorów stron do przygotowania dobrego regulaminu, który obejmie tego typu kwestie zabezpieczając interesy zarówno osób zostawiających opinię, jak i tych, którzy są opiniowani.

              Wracając do wizerunku – bardzo często firmy chcą kasować opinie, które, owszem, są negatywne, ale są prawdziwe. W tym wypadku ani nie ma to sensu – prawda i tak wyjdzie na jaw, ani nie ma podstaw do usuwania.

              Kasowanie opinii w internecie może skutkować efektem Streisand

              Warto wspomnieć też o efekcie Streisand. Znana aktorka/piosenkarka postanowiła usunąć z sieci zdjęcia swojego domu. Im bardziej Barbara kasowała, tym intensywniej zdjęcia pojawiały się w sieci. Swoim zachowaniem przyciągnęła kolejne osoby, które w innej sytuacji tematem w ogóle by się nie zainteresowały.

              Naszym polskim przykładem tego efektu był sądowy obowiązek zabezpieczenia filmiku testu parówek i tatara firmy Sokołów. Piotrek Ogiński, Kocham Gotować, został pozwany o szkalowanie wizerunku marki, sąd uznał więc, że prewencyjnie należy zablokować możliwość oglądania tego wideo. Chwilę potem program był dostępny w kilkunastu kopiach, w tym na serwerach rosyjskich (skąd ciężko wyegzekwować cokolwiek). Osiągnięto więc efekt przeciwny do zamierzonego.

              Czy negatywnymi opiniami w internecie trzeba się przejmować?

              Większość internautów korzysta z pomocy Googla podejmując decyzje zakupowe – oczywiście nie dotyczy to wszystkich produktów i usług, ale nie można wykluczyć praktycznie żadnej branży.

              Nie tylko wyszukują, ale wierzą w to, co zobaczą w sieci.

              Według badania Harris Interactive for Intelius, 2010 nawet 3/4 badanych zdeklarowało, że zrezygnuje z korzystania usług kogoś ze złymi opiniami w internecie.

              Kasowanie opinii w internecie – kiedy warto?

              Istnieją sytuacje, w których ukrycie czy kasowanie opinii jest wskazane. Kiedy?

              • opinia zawiera przekleństwa i nie ma możliwości edycji treści
              • opinia została wiarygodnie przedstawiona jako nieprawdziwa
              • opinie naruszające prawo lub dobre obyczaje, etykę
              • sądowo nakazane usunięcie treści

              W praktyce więc bardzo wiele opinii, z którymi się nie zgadzamy, ale nie możemy udowodnić ich nieprawdziwość, powinno zostać.

              Dlaczego kasowanie opinii w internecie może nam zaszkodzić?

              Po pierwsze – ludzie mogą nam zarzucać brak szanowania wolności słowa, cenzurowanie czy strach przed ocenami.

              Po drugie – zdeterminowany klient po usunięciu treści z fanpage może chcieć opublikować go gdzieś indziej, gdzie nie mamy nad nim takiej kontroli. Możemy nawet nie wiedzieć, że został opublikowany, jeśli nie mamy monitoringu.

              Po trzecie – efekt Streisand.

              Po czwarte – kasowanie z innych stron może negatywnie nastawić do nas administratorów. Możemy oczywiście trafić na cwaniaków, którzy wezmą za to pieniądze.

              Po piąte – odbieramy sobie możliwość reagowania i rozwiązania sprawy.

              Kasowanie opinii w internecie – oczywiście negatywnych, bo nieczęsto zdarza się potrzeba kasowania tych pozytywnych – to często wybierane rozwiązanie przez firmy wierzące, że w ten sposób skutecznie chronią swój wizerunek. W praktyce jednak generują jeszcze więcej negatywnych emocji i zamiast rozwiązać problem, próbują go unicestwić. Negatywne opinie uwiarygadniają również prawdziwość naszej firmy. Żadna marka nie jest tak wspaniała, żeby nie mieć jakiegoś krytyka – lepiej mieć to pod kontrolą niż próbować robić po swojemu.

              Decydując się na obecność w social media musimy też przyjąć fakt, że nie zawsze będziemy mieli same pozytywy. Nie bójmy się negatywnych opinii – mogą tylko nam pomóc. Jeśli klient poświęca czas, by nas skrytykować – to świetnie! 9/10 konsumentów zmieni producenta czy usługodawcę bez słowa. Krytykanta możemy zawsze przekonać do siebie. Korzystajmy z tej możliwości zamiast ucinać rozmowę.

              Zapisz się na powiadomienia nowych postów. Nie trać fajnych treści:

              Wypisz się
              Subscribe
              Login
              Powiadom o
              guest
              guest
              0 komentarzy
              Inline Feedbacks
              View all comments

              Kategorie

              Zapisz się na podcast

              Google Podcastsby EmailRSSMore Subscribe Options
              MonikaCzaplicka.pl logo
              MonikaCzaplicka.pl logo

              Wobuzz Monika Czaplicka – blog monikaczaplicka.pl to miejsce, gdzie znajdziesz masę wiedzy od Moniki Czaplickiej o social mediach, case study, jedyne źródło wiedzy o kryzysach i poradniki radzenia sobie z hejtem. To także przestrzeń poradnikowa o reklamach na Facebooku oraz o social sellingu. Zapraszam do lektury!

              Kategorie

              • Konkursy
              • Narzędzia
                • Monitoring
              • Social
                • Facebook
                  • Live
                  • Reklamy
                • Instagram
                • Linkedin
                • TikTok
                • Twitter
              • Social survival
              • Strategia
                • Influencer
                • Inkluzywny
                • Kryzysy
                  • Hejt
                • Obsługa klienta
                • Reputacja
                • Sprzedaż
                  • ecommerce
              • Zapytaj Czaplicką

              Tagi

              Capcut Chat GPT-4 Content marketing CSR E-mail marketing ecommerce Empik Facebook fanpage grafika influencer marketing Instagram Kampania Przeciw Homofobii kradzież Kubota landing page Lead Ads lead magnet LGBTQ Linkedin Marketing automation marketing inkluzywny model EEIA NGO optymalizacja Pinterest Pixlr prawo rainbow washing reels reklamy scraping Search Engine Marketing SEM SEO Snappa Social media social media marketing Stencil Tiger TikTok Udemy Wild Grass YES YouTube
              3 strategie radzenia sobie ze złodziejami treści

              Moje konto na Facebooku jest atakowane

              2023-10-06
              Darmowe alternatywy dla Canvy

              Darmowe alternatywy dla Canvy

              2023-09-24
              Unipride: Wsparcie NGOsów przez biznes – jak wspierać, co robić, czego nie robić?

              Unipride: Wsparcie NGOsów przez biznes – jak wspierać, co robić, czego nie robić?

              2023-09-17
              • Dokumenty
              • Monika Czaplicka
              • Polityka prywatności
              • Kalkulator ROAS
              • Social survival podcast
              • Subskrypcja

              © 2023 władzę nad światem przejmuje agencja social media Wobuzz

              No Result
              View All Result
              • Wobuzz Monika Czaplicka
              • Kalkulator ROAS
              • Subskrypcja
              • Social
                • Facebook
                  • Live
                  • Reklamy
                • Instagram
                • Linkedin
                • TikTok
                • Twitter
              • Social survival
              • Strategia
                • Konkursy
                • Influencer
                • Inkluzywny
                • Narzędzia
                  • Monitoring
                  • Półka inspiracji
                • Kryzysy
                  • Hejt
                • Obsługa klienta
                • Reputacja
                • Sprzedaż
                  • ecommerce
                • Zapytaj Czaplicką
              • Monika Czaplicka
              • Dokumenty

              © 2023 władzę nad światem przejmuje agencja social media Wobuzz

              Welcome Back!

              Login to your account below

              Forgotten Password?

              Retrieve your password

              Please enter your username or email address to reset your password.

              Log In
              wpDiscuz
              0
              0
              Would love your thoughts, please comment.x
              ()
              x
              | Odpowiedz
              Are you sure want to unlock this post?
              Unlock left : 0
              Are you sure want to cancel subscription?
              -
              00:00
              00:00

              Queue

              Update Required Flash plugin
              -
              00:00
              00:00