Proces dbania o reputację można podzielić na 7 etapów. Jakie są i co się pod nimi kryje?
1. Analiza sytuacji
Nie da się niczego zdziałać, jeśli nie będziemy wiedzieć, na czym stoimy. Przeanalizuj, co pisze się na Twój temat w sieci (pomoże monitoring social media typu Sentione), przejrzyj swoje profile i przyjrzyj się jakie problemy ma Twoja konkurencja/marki podobne do Twojej.
To świetny moment na rozpisanie SWOT – Twoich mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń.
2. Plan
Uzbrojon_ w wiedzę możesz zacząć planować. Prosta zasada głosi, że o reputację warto dbać, zanim nastąpi problem. Dzięki temu możesz zaplanować różne działania zabezpieczające markę na wypadek ewentualnych kryzysów.
Przykładowo, możesz opracować plan zbierania recenzji od klientów. W ten sposób, jeśli pojawi się negatywna wzmianka zginie w morzu np. 100 neutralnych i pozytywnych, zamiast być samotnym negatywem i jedyną Twoją recenzją.
Plan powinien obejmować potencjalne problemy i sposoby reagowania.
3. Optymalizacja
Pod tym terminem kryje się po prostu fakt ulepszania planu, na bazie rzeczywistych wyników. Musisz więc zobaczyć jakie efekty osiągają Twoje działania reputacyjne i spróbować robić to lepiej.
Jeśli zbierasz recenzje, by zniwelować efekt negatywnych opinii, zastanów się jak możesz zautomatyzować i usprawnić ten proces.
4. Praca nad stroną www
Jednym z głównych ośrodków dbania o reputację w sieci jest Twoja strona www. To tam ludzie będą szukać informacji o Tobie, mogą często znaleźć linki do oficjalnych social mediów, tu publikujesz oświadczenia i możesz wyświetlać recenzje i testymoniale.
Strona ma też duże znaczenie w SEO, czyli w tym, czy ludzie szukający informacji o Tobie lub Twojej firmie znajdą Twoją narrację, czy kogoś innego, a może nawet fake newsy.
W lepszym pozycjonowaniu pomoże prowadzenie bloga z odpowiednimi słowami kluczowymi.
5. Naprawa błędów
Nikt nie jest nie omylny, więc prędzej czy później popełnisz jakieś błędy. Aby je wychwycić, niezbędny jest proces analizy (stałej lub okresowej) tego, co robisz oraz osiąganych efektów.
Błędy w procesie dbania o reputację mogą być bardzo różne:
- mało neutralnych i pozytywnych recenzji
- brak strategii dbania o reputację
- brak monitoringu, a w efekcie nieświadomość co się dzieje z Twoją reputacją w sieci
- brak strony www
6. Analiza wyników
Regularnie monitoruj swoje postępy i oceniaj, jak Twoje działania wpływają na Twoją reputację. Bądź otwarty na zmiany i dostosowuj swoją strategię w razie potrzeby. Bez analizy wyników nie masz szans poprawiać swoich działań.
7. Utrzymanie
Budowanie reputacji to ciągły proces. Nawet po osiągnięciu celu musisz stale dbać o swoją reputację poprzez konsekwentne działanie i komunikację.
Pamiętaj, że reputacja to nie jest coś, co można kupić lub zdobyć z dnia na dzień. To coś, co buduje się stopniowo, poprzez konsekwentne działanie i etyczne postępowanie.