Media społecznościowe to nieodłączny element codzienności każdego z nas. Według statystyk „Digital 2020” ponad 4,5 miliarda ludzi korzysta z Internetu, a liczba użytkowników mediów społecznościowych przekroczyła 3,8 miliarda, co oznacza, że korzysta z nich 49% ludności na świecie. Social media służą nam już nie tylko do komunikacji z innymi czy kreowania wizerunku. Odgrywają znacznie większą rolę. W tym artykule dowiesz się, jaki wpływ mają na gospodarkę.
Media społecznościowe jako kanał sprzedaży
Zakupy internetowe stają się co raz popularniejsze, szczególnie teraz w czasie pandemii. Handel odbywa się nie tylko w sklepach internetowych, ale również w social mediach, które stają się jednym z kanałów sprzedaży. Co raz więcej platform wprowadza przycisk „kup”, dzięki któremu użytkownicy mogą zrobić zakupy podczas przeglądania Facebooka czy Instagrama. Dodatkowym plusem tego rozwiązania jest fakt, że nie muszą oni rejestrować się w sklepach internetowych, aby dokonać zakupów. Zdarzają się jednak takie sytuacje, w których marka nie udostępnia sprzedaży przez media społecznościowe, ale umożliwia zrobienie zakupów poprzez logowanie np. za pomocą Facebooka. Z perspektywy klienta jest to bardzo duże udogodnienie.
Media społecznościowe jako narzędzie marketingu
Dzięki social mediom użytkownicy poznają nowe marki. Firmy co raz sprawniej wykorzystują platformy społecznościowe w działaniach marketingowych i reklamowych. Dzięki temu docierają do większego grona potencjalnych klientów. Dodatkowym plusem korzystania przez przedsiębiorstwa z mediów społecznościowych jest szybka komunikacja pomiędzy klientem a sprzedawcą. Wszystko to wpływa na poziom zaufania wobec danej marki oraz decyzje zakupowe. Warto zaznaczyć, że częstą praktyką stosowaną przez przedsiębiorców jest wprowadzanie specjalnych profitów dla osób obserwujących profil firmy. Może to być na przykład dodatkowy rabat, powiadomienia o nowościach lub promocjach.
Media społecznościowe jako źródło informacji
Social media to także miejsce wymiany informacji oraz opinii dotyczących produktów. Użytkownicy chętnie dzielą się swoimi komentarzami oraz rekomendacjami, co wpływa na podejmowanie decyzji zakupowych, w szczególności, gdy konsumenci mają niewielką wiedzę na temat danego produktu, kupują coś okazjonalnie oraz w grę wchodzą duże sumy pieniędzy.
Fake newsy w mediach społecznościowych
Social media przyczyniają się do rozpowszechniania fake newsów i teorii spiskowych. Mogłoby się wydawać, że wypuszczona w świat fałszywa i spreparowana informacja nie będzie miała dużych konsekwencji. Nie zdajemy sobie sprawy, że głupi żart ze strony trolli internetowych może mieć ogromny wpływ na funkcjonowanie gospodarki. Fake newsy w znacznym stopniu mogą przyczynić się do osłabienia sektora finansowego. Dotyczy to nie tylko funkcjonowania giełd czy dużych firm, ale także naszego portfela.
Oto przykład jednego z najgłośniejszych fake newsów: w czerwcu 2017 roku świat obiegła informacja o rzekomej śmierci Vitalika Buterina – twórcy drugiej pod względem kapitalizacji kryptowaluty na świecie – ethereum. To doniesienie bardzo szybko rozpowszechniło się w sieci. W wyniku fake newsa waluta spadła z poziomu 280 dolarów do 239,6 dolarów, czyli o 20%.
Częstym problem są również fałszywe informacje dotyczące bankowości. Możemy przeczytać na przykład o tym, że dany bank ma jakąś awarię, problem z płynnością pieniędzy lub jest bliski upadkowi. Wówczas jego klienci wpadają w panikę. Bardzo możliwe, że w obawie przed utratą pieniędzy zaczną masowo je wypłacać. Wtedy pojawia się realne zagrożenie dla funkcjonowania banku oraz jego płynności finansowej.
Jeden, dobrze spreparowany fake news może nie tylko wprowadzić nas w dezinformacje, ale również zniszczyć cały dorobek firmy oraz spowodować, że klienci stracą zaufanie do danego przedsiębiorcy.
Media społecznościowe jako rynek pracy
Social media dają nam możliwości zarobkowe. Każdy z nas może tworzyć i publikować w sieci, jednocześnie na tym zarabiając. Wystarczy mieć na siebie pomysł oraz zgromadzić grono obserwujących. Z czasem możemy zacząć współpracę z różnymi firmami oraz zarabiać już nie tylko na publikowanych treściach, ale również na reklamowaniu produktów.
Warto zaznaczyć, że dzięki mediom społecznościowym mamy większe możliwości w poszukiwaniu potencjalnych pracodawców, którzy swoje ogłoszenia umieszczają na różnego rodzaju platformach. Komunikacja z nimi także jest ułatwiona.
Dodatkowym plusem jest fakt, że w dzisiejszych czasach każda dobrze funkcjonująca firma prowadzi swoje profile w mediach społecznościowych. Dzięki temu wzrasta liczba miejsc pracy. Przedsiębiorcy poszukują osób na stanowiska social media menagerów, którzy zajmą się prowadzeniem ich kont, publikowaniem oraz kontaktem z klientami.
Jak widać, media społecznościowe mają większy wpływ na funkcjonowanie gospodarki niż mogłoby nam się wydawać. Pomagają w kreowaniu wizerunku, działalności marketingowej, stanowią źródło informacji, jak i dezinformacji. Warto wykorzystać ich potencjał, ponieważ korzystanie z social mediów może przynosić nam i światu więcej korzyści niż tylko podglądanie innych w internecie. Być może przypomnisz sobie o tym, kiedy następnym razem będziesz przeglądał Facebooka podczas porannej kawy.
Jestem studentką Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Uwielbiam słowo pisane, a rozmowy z ludźmi traktuję jako największą inspirację. Lubię dzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat świata. Kiedy piszę dążę do tego, żeby przekazywać rzetelną wiedzę, otwierać oczy i skłaniać do refleksji. Dziennikarstwo traktuję jako misję i z tym wiążę swoją przyszłość. Jeśli chcesz się ze mną skontaktować napisz na adres: kamilamaleszak016@gmail.com.
Źródła:
- Ł. Majchrzyk, Raport digital i mobile na świecie w 2020 roku, https://mobirank.pl/2020/01/31/raport-digital-i-mobile-na-swiecie-w-2020-roku/
- J. Parzonko, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wpływ mediów społecznościowych na zachowania konsumentów, Handel Wewnętrzny 2015
- Jaroszek, Fake newsy mogą nas kosztować miliony, https://www.doradca.tv/fake-newsy-moga-nas-kosztowac-miliony/