Niezależnie od tego, czy jesteśmy przedsiębiorcami, mamy jakąś akcję społeczną albo robimy cokolwiek innego, jest ogromna szansa, że prędzej czy później spotkamy się z negatywnym odbiorem ze strony przynajmniej jednej osoby i zostaniemy skrytykowani. Jak radzić sobie z krytyką w mediach społecznościowych?
Właściwie jest to niemal pewne, co więcej – z upływem czasu, tej krytyki nie będzie ubywać, a wręcz przeciwnie. Im więcej osiągniemy, szanse że pojawi się sporo negatywnych opinii rosną. Dlaczego umiejętność radzenia sobie z krytyką jest bardzo przydatna dla każdego uczestnika życia społecznego? Podrzucam 5 pomysłów, które mogą pomóc wam radzić sobie z negatywnymi reakcjami!
Jak radzić sobie z krytyką w mediach społecznościowych? Edukacja!
Jeśli robisz coś lepiej niż inni, część ludzi będzie cię za to krytykować. Nie uciekaj od nich i staraj się edukować. Może się również okazać, że osobą, która cię krytykuje jest twój partner biznesowy, bezpośredni klient albo ktoś, z kim musisz pracować. Nie pozwól, żeby emocje stanęły na przeszkodzie waszej współpracy i staraj się być zawsze ponad to. Jeśli jednak hejtują cię twoi klienci, warto zainwestować w edukację. Zrobiliśmy tak dokładnie (parę lat temu) przy okazji Przewozów Regionalnych (obecnie POLREGIO), kiedy tłumaczyliśmy niezadowolonym pasażerom, z czego wynikają opóźnienia pociągów, do jakich instytucji powinni zwrócić się ze swoimi uwagami i jak ten cały mechanizm działa. Okazało się, że wiele spośród tych negatywnych komentarzy dotyczyło spraw, które nawet nie były pod jurysdykcją Przewozów Regionalnych. W tym wypadku edukacja pozwoliła na to, żeby ci ludzie wiedzieli, że ich emocje nie mogą przynieść na naszym fanpage’u żadnych efektów. W ten sposób uzyskali informację, gdzie zwrócić się aby osiągnąć efekt i żeby ich prośba była wysłuchana przez właściwego adresata. Po wszystkim wiedzieli już, gdzie mają kierować swoje uwagi dotyczące choćby tego, że jest brudno na dworcu, bądź tego, że są jakieś problemy z rozkładem. Dzięki takim działaniom zmniejszyliśmy ilość negatywnych komentarzy – ludzie po prostu zyskali świadomość, że nie wszystko zależy od nas.
Mów prawdę i bądź transparentny
Jak radzić sobie z krytyką w mediach społecznościowych? Choć bywa to trudne, to najlepszą metodą na krytykę jest mówienie prawdy. Zwalanie winy na kogoś, kiedy nie jest to jego wina lub tłumaczenie się rzeczami, które nie mają znaczenia, a do tego kłamanie i oczernianie, prędzej czy później doprowadzą do jeszcze większego hejtu i wysypu negatywów, bo ciężko jest ukryć prawdę. Dlatego lepiej stanąć na wysokości zadania i wziąć konsekwencje „na klatę”. Bardzo często krytyka wynika z tego, że nie jesteśmy transparentni i nasi odbiorcy są przekonani o tym, że coś ukrywamy, oszukujem lub chcemy zataić prawdę. Mierząc się z nią, wytrącamy im broń z ręki i powodujemy wzrost zaufania. Szczególnie, jeśli mówimy nie tylko o naszych sukcesach, ale również o porażkach. Szczerość często bywa tym, z czym nie da się polemizować, a do tego ludzie wierzą w autentyczność i bardzo ją doceniają. Jeśli inni czują, że mówisz prawdę, to nie będą też mieli takiej ochoty cię krytykować. Bardzo często ludzie po prostu boją się nieznanego i tego, że są oszukiwani przez firmy i ekspertów (pokazują to reakcje na zjawiska fake news / post-prawda). To wszystko dowodzi, że nieszczerość jest na porządku dziennym i stąd bardzo często wynikają dystans i chłód ze strony klientów.
Pamiętaj – przyznanie się do błędu nie oznacza, że jesteś kiepskim przedsiębiorcą albo może twoja firma jest zła! Oznacza tylko tyle, że popełniłeś błąd. Zdarza się każdemu. Liczy się to, że masz odwagę, żeby o tym powiedzieć. Nie musimy być idealni, nie musimy też perfekcyjnie wykonywać wszystkich produktów i usług. Klienci doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak nierealistyczne jest wymaganie bezbłędności i od razu widać, kiedy ktoś próbuje zamieść pod dywan niewygodne fakty. Te firmy, które stawiają na szczerość i otwartość, na dłuższą metę zawsze wygrywają, ponieważ klienci doceniają prawdziwość ich komunikatów.
Ludzie bywają dociekliwi – zaakceptuj to
Ludzie wątpią i zadają niewygodne pytania – to nie oznacza, że chcą cię obrazić. To nie oznacza też, że chcą zniszczyć twoją firmę. To bardzo często naturalna reakcja na strach i nawet tak naprawdę nie dotyczy ciebie i twojej firmy, a bardziej emocji danej osoby. Szczególnie w czasach, kiedy wiele rzeczy okazuje się fałszem i marketingiem skierowanym tylko na to, aby namówić nas na kupienie produktu czy usługi. Ludzie mają prawo wątpić, mają prawo ci nie wierzyć i mają prawo zadawać pytania. Co więcej, jeśli robisz coś nietypowego (np. oferujesz za darmo to, za co wszyscy każą płacić lub prezentujesz nowy sposób rozwiązywania starego problemu), to będą wątpić, bo dotychczas byli przyzwyczajeni do czegoś innego. To nie oznacza, że są wrednymi krytykntami tylko, że musisz ich jeszcze bardziej edukować i sporo im wytłumaczyć, dotrzeć do ich racjonalnej sfery. Prędzej czy później zaczną ci ufać, jeśli dasz im czas. I sobie też! Jak radzić sobie z krytyką w mediach społecznościowych? Zanim się zirytujesz, weź głęboki oddech, pomyśl o tym, że osoby, które nie są przekonane do tego, co komunikujesz są jednocześnie zainteresowane tym, co robisz. A to już pierwszy krok do przekonania ich do siebie. Zamiast traktować to jak atak osobisty zastanów się, w jaki sposób możesz rozwiać wątpliwości takich osób. Dzięki temu, zamiast się z nimi kłócić, masz większe szanse zmienić ich podejście do swojego biznesu.
Wybieraj z krytyki wartościowe informacje i rozwijaj się
Jeśli macie jakiś start-up, bądź nową firmę, jesteście pewnie na etapie prób i błędów. Oczywiście, gdyby spojrzeć na to inaczej, to ta faza trwa przez całe nasze życie, ale jednak doświadczony przedsiębiorca będzie robił tych błędów mniej, niż początkujący start-upowiec. Na pewno spotkasz się z wieloma negatywnymi komentarzami, szczególnie na początku swojej drogi. Jak radzić sobie z krytyką w mediach społecznościowych? Po pierwsze, bo wszyscy będą uważać się za mądrzejszych od ciebie. Trochę z tego względu, że część twoich krytyków rzeczywiście przeszła już to co, ty i ma doświadczenie, ale częściowo dlatego, że ludzie generalnie lubią się wymądrzać. Niektórzy z krytykujących twoje działania będą też stukać się w głowę albo śmiać, bo popełniasz błędy, które oni doskonale znają i oczywiście tu przydaje się stwierdzenie Einsteina, że szaleństwem jest popełnianie tego samego błędu i oczekiwanie innego wyniku. Co z tym zrobić? Zamiast traktować to jak obelgę, warto skorzystać z doświadczenia osób, którym wierzysz, czyli wykorzystać potęgę mentorów. Jeśli nie masz ochoty, też masz do tego prawo – absolutnie nie bierz do siebie faktu, że niektórzy „wiedzą lepiej od ciebie”. Pamiętaj, że zasada prób i błędów czasem jest jedynym sposobem na dotarcie do nowego miejsca i wykształcenia się albo sprawdzenia pewnych mechanizmów. Dlatego nie wstydź się tego, że będziesz krytykowany czy krytykowana.
Przeproś i wyraź empatię, jeśli wymaga tego sytuacja
Naucz się też mówić „przepraszam”, ponieważ ty również popełniasz błędy i zachowujesz się czasem w sposób nieodpowiedni, albo czegoś nie dopilnujesz. Jeśli zrobisz cokolwiek, co wymaga przeprosin – po prostu… przeproś. Tylko w ten sposób jesteś w stanie pokazać, że masz klasę i potrafisz wznieść się ponad własne emocje i przyznać się do błędu. Sam fakt „okazania skruchy” oczywiście nie oznacza, że da się rozwiązać w ten sposób każdy problem i przeprosiny wszystko załatwią, ale od czegoś trzeba zacząć. A to na pewno bardzo dobry początek każdej drogi do naprawienia tego, co poszło nie tak. Co więcej, czasem to jest wszystko, czego wymagają od ciebie odbiorcy i w ten sposób możesz zaprezentować się z bardzo dobrej strony. Nawet kiedy nie wszystko poszło tak, jak powinno.
Bonus!
Wiesz jeszcze jak radzić sobie z krytyką w mediach społecznościowych? Nie skupiaj się na niej, a na pozytywach. Wzmacniaj pozytywne recenzje, zachęcaj do pisania dobrych rzeczy, dziękuj za ciepłe słowa. Czasem najlepszą taktyką jest spojrzenie na szerszy obrazek. W ten sposób przestaniesz skupiać się na negatywach i zobaczysz, że tej krytyki jest może mniej, niż ci się wydawało 😉
Przyjmowanie negatywów jest bardzo trudne. Jak radzić sobie z krytyką w mediach społecznościowych? Szczególnie, jeśli dotyczy to krytyki w internecie, która nas bardzo dotknęła. Dlatego tym bardziej warto podejść do sprawy na spokojnie, starać się nie brać wszystkiego do siebie i nauczyć się radzić sobie z krytyką w taki sposób, by nie ryzykować utraty zaufania, pozytywnego wizerunku i reputacji przy sprzedaży.