Masz poczucie, że Twój profil w medium społecznościowym jest trochę zardzewiały lub nudny? Chcesz rozruszać towarzystwo, ale nie wiesz jak? Oto kilka porad jak możesz zwiększyć zaangażowanie, ożywić swój profil i być bardziej społecznościowy, a nie tylko prowadzić jednostronną komunikację z odbiorcami. Pięć rzeczy, które pomogą Ci w posiadaniu lepszego profilu.
Zaproś klientów do rozmowy
Pewnie Cię to zaskoczy, ale zdecydowana większość ludzi nie obserwuje profili społecznościowych marek po to, żeby oglądać reklamy i katalog produktów. Wiele firm traci okazję na skuteczne wykorzystanie social media spamując ludzi swoimi firmowymi nudami i nigdy nie rozmawiając ze swoimi klientami. Ludzie lubią Twoje profile nie po to, żebyś prezentował produkty, ale pokazywał rzeczy mniej marketingowe, a bardziej osobiste: zespół, wartości, plany. Oczywiście, angażują ich promocje, oferty specjalne, ale lubią też ciekawostki, wyjątkowe treści czy oglądanie marki od kuchni. Pod warunkiem, że to coś ciekawego, a nie kolejna próba opchnięcia swoich produktów czy usług.
Jeśli chcesz prezentować swój produkt, zamiast typowej ofertówki zaprezentuj produkt w użyciu (przez klienta). Swoją usługę zaprezentuj publikując opinię zadowolonego klienta. Pytaj ich o zdanie. Pokazuj inspiracje i ciekawe tematy wokół Twojej firmy. I przede wszystkim – pomagaj ludziom.
Niech ludzie rozmawiają
Angażowanie gwiazd i znanych osób może się świetnie sprawdzać w reklamach, ale w social media ludzie czują się gwiazdami na swój sposób. Angażując swoich klientów nie tylko masz możliwość oszczędzenia pieniędzy, ale również wpłynięcia na swoich klientów – łatwiej nam utożsamić się z kimś podobnym do nas niż z gwiazdą (chociaż do tych lubimy się porównywać). Pamiętaj również, że owszem, gwiazdy mają fanów, ale to nie oznacza, że ich odbiorcy są zainteresowani Twoimi produktami.
Nie zapominaj, że są jednak jeszcze wpływowicze. Te osoby, które inni postrzegają jako godnych zaufania w danym temacie. Wsparcie takiej osoby ma duże szanse przełożyć się na sprzedaż czy zaangażowanie. Sztuka polega nie na angażowaniu ich do reklamy, a do tworzenia treści, które są interesujące dla odbiorców. Najłatwiej widać to na przykładzie blogerów, którzy tworzą wpis.
Ale najważniejsi dla Ciebie powinni być ambasadorzy marki – osoby, które nie tylko korzystają z Twojej firmy, ale również polecają ją dalej. Angażują się na fanpage pomagając innym fanom, dzieląc się swoimi doświadczeniami i wchodząc w interakcje z innymi osobami. Warto od czasu do czasu nie tylko ich docenić, ale zaoferować im wyjątkowe prezenty czy możliwości. To oni mogą w natywny sposób zachęcić inne osoby do otworzenia się i rozmawiania, a przecież o to chodzi, prawda?
Używaj wideo
Jedna z najbardziej angażujących form, dostępnych w social media. Niezależnie czy to będą 6-sekundowe Vine’y, kilkunastosekundowe filmiki z Instagrama czy dłuższe formy na Facebooku czy YouTube, każdy może być twórcą wideo – wystarczy smartfon, dobry pomysł i Windows Movie Maker albo fajny program do tworzenia animacji.
Pokazuj jak użytkować produkt, twórz tutoriale, prezentuj swój zespół albo swoich klientów – cokolwiek robisz przy pomocy ruchomych obrazów możesz od razu zobaczyć jak ludzie dużo chętniej lajkują czy komentują takie treści.
Wzywaj do akcji
Czasem najprostsze rozwiązania są najlepsze. Wystarczy od czasu do czasu poprosić swoich odbiorców o dokonanie jakiejś akcji – polubienie, skomentowanie, zaangażowanie się – i to może być klucz, żeby uruchomić interakcje. Żeby ułatwić możesz obniżyć próg trudności oferując proste zadania: posty zachęcające do wyboru jednej z opcji, interesujący temat do rozmowy czy uzupełnienie luki.
Spróbuj o innej porze
Ponieważ w social media można testować różne rzeczy – sprawdź czy Twoje wyobrażenie o Twojej grupie odbiorców było odpowiednie. Próbuj przez pewien czas publikować treści o innych porach niż dotychczas. Chociaż na Facebooku to już nie ma takiego znaczenia, na Twitterze czy Pintereście to właśnie pora zdecydowanie określa poziom zaangażowania – nawet najciekawsze treści opublikowane w czasie, kiedy odbiorcy są nieaktywni skończy się klęską i brakiem interakcji.
Nie jest łatwo ożywić profil, który nie był używany przez pewien czas lub ma niski poziom zaangażowania. Kolejnym powodem takiej sytuacji może być oczywiście fakt, że zgromadzeni odbiorcy nie są zainteresowani Twoimi treściami – jeśli masz kupionych fanów, osoby pozyskane z konkursów albo przypadkowych obserwujących, niski poziom zaangażowania nie powinien dziwić. Wtedy nawet najbardziej zmyślne działania nie pomogą.
A Wy jak sobie z tym radzicie?