Piszesz negatywny komentarz na profilu marki. Nie jest obraźliwy ani wulgarny, ale marka kasuje go. Piszesz kolejny grzeczny post z pytaniem dlaczego skasowali poprzedni wpis. Tym razem nie tylko kasują to, co napisałeś, ale dostajesz bana na stronie. Jak nagłośnić swoją sprawę, jeśli marka Cię nie słucha?
Bloger może więcej
To chyba oczywiste – jeśli opiszesz sprawę na swoim blogu, zakładając, że ma choć trochę czytelników, na pewno masz szansę na rozgłos i do tego ruch u siebie. Warto wziąć pod uwagę profil naszego pamiętnika – jeśli temat nie pasuje nie warto z tej okazji psuć sobie wizerunku. Pamiętaj, żeby rzetelnie opisać sytuację – próba wypłynięcia na kontrowersji, choć na krótką metę wydaje się korzystne, na dłuższą nie jest dobrą strategią. Wpis możesz oczywiście podesłać firmie czy publikować w różnych miejscach.
Wykop
Portal, gdzie ludzie wykopują dobre, ich zdaniem, treści. Można opisać sprawę w notatce (wymagane jest konto) lub dodać znalezisko, czyli np. link do swojego bloga. Jeśli temat będzie interesujący dla społeczności – a zwykle nierzetelne firmy są piętnowane – masz szansę nie tylko na zasięg sprawy, ale również ruch na blogu. Pamiętaj, że skutkiem “Wykop effect” bywa ruch rzędu nawet kilkuset tysięcy ludzi. Czy Twoje serwery to wytrzymają?
Możesz też spodziewać się, że obcy ludzie będą atakowali wskazaną przez Ciebie markę, np. dając ocenę jednej gwiazdki czy pisząc komentarze.
Siła mediów
W poważniejszych kwestiach możesz posiłkować się dziennikarzami. Wyślij informację na portale typu kontakt 24 i czekaj czy ktoś to podchwyci. Możesz też wygooglać po tematach dziennikarzy zajmujących się takimi sytuacjami i napisać do nich maila. Często trafisz na natemat czy serwis Gazety. Możesz też pobawić się w dziennikarza obywatelskiego i opublikować swój tekst na wiadomości24 czy serwisie Interii. Jak nagłośnić swoją sprawę, żeby media były zainteresowane? Przede wszystkim krótko i treściwie. Dziennikarze nie mają czasu na rozwlekłe opowieści.
Inne kanały
Masz bana na Facebooku? Odezwij się na Twitterze. Mają profil w innym języku? Odezwij się do nich – może pomogą. Napisz maila do obsługi klienta czy sprawdź kontakt na stronie www. Jak nie drzwiami to oknem.
Na profilu
Jak nagłośnić swoją sprawę? U siebie! Na Facebooku możesz opisać sprawę na swoim profilu. Możesz otagować markę – w ten sposób nie będą mogli tej treści skasować, a będzie się wyświetlała na ich stronie. Jeśli nie masz możliwości podlinkowania ich strony, wystarczy, że podasz nazwę marki – nadal wpływasz na innych konsumentów. Jeśli chcesz, żeby marka się zreflektowała może się to nie udać, bo mogą nawet nie zauważyć Twojego wpisu.
Zgłoś to
Od czego są Kryzysy wybuchają w social media w weekendy? Możesz też wybrać inne miejsca np. blog Towar niezgodny z umową. W niektórych przypadkach skorzystaj też z odpowiednich instytucji np. policji, Rzecznika Konsumentów, czy Rzecznika Praw Obywatelskich. Nie bój się walczyć o swoje!
Jak nagłośnić swoją sprawę w social media?
Przede wszystkim – Twoja sprawa musi być uczciwa. Nie naciągaj firm, nie oszukuj, nie próbuj zyskać popularności na kontrowersji. Kłamstwo ma krótkie nogi. Jeśli rzeczywiście firma Cię skrzywdziła i ogranicza możliwość rozmowy czy oceny – możesz domagać się swojego w inny sposób. Odpowiedz sobie tylko na pytanie czy warto.