Konkursy foto
Może się wydawać, że konkurs fotograficzny nie brzmi jak coś angażującego, ale możesz się zdziwić jak wiele osób chce zaistnieć i chętnie dzieli się swoimi twarzami. Nie zapomnij, że konkurs ma służyć celom biznesowym. W tym przypadku możesz wykorzystać dwa rozwiązania:
- Zrobić konkurs na zdjęcia, które wykorzystasz na fanpage. Pamiętaj o stosownym zapisie w regulaminie,
- Zrobić konkurs na zdjęcie z produktem/w czasie “użytkowania” usługi. Dzięki temu zapewnisz sobie realizację celów sprzedażowych.
Na Instagramie możesz prosić o dodawanie zdjęć z hasztagiem (czego nie możesz na Facebooku – obsługa # na FB pozostawia wciąż wiele do życzenia). Efekty sprawdzisz wykorzystując narzędzie do monitoringu sieci.
Chcesz czegoś bardziej instant? Zrób konkurs w trakcie wydarzenia i zaoferuj coś w zamian za snapa z Twojego stoiska.
Na Pintereście, aby ludzie mogli przypinać coś do Twojej tablicy konkursowej muszą podać Ci maila. Zapytaj od razu czy nie chcą zapisać się do newslettera.
Zgadywanki
Nie wymagają aplikacji, możesz nagradzać drobnymi upominkami, a pomagają poznać fanów, w crowdsourcingu i edukacji.
Pytania mogą dotyczyć różnych zagadnień:
- Gdzie zostało zrobione zdjęcie,
- Ile przedmiotów widać na obrazku,
- W którym roku… powstała nasza firma,… stało się coś innego
- Jak ma na imię nasz pracownik
- Gdzie… ostatnio byliśmy na evencie
Możemy pytać zarówno o sprawy związane z firmą, usługami czy produktem – by zachęcać do śledzenia fanpage (sprawdzanie wiedzy), zaglądania na stronę internetową (research) lub po prostu, by ludzie zgadywali dla zabawy. To też ciekawszy sposób informowania o nudnych korpo rzeczach.
Odmianą tego konkursu jest “uzupełnij lukę”.
- Na najbliższe wakacje pojadę do…
- Planuję promować mój post dotyczący…
- Mój ulubiony drink…
Pamiętaj, by pytać o sprawy związane z Twoim biznesem.
Konkursy multikanałowe
Masz kilka kanałów social media? Możesz planować zabawy wymagające zaangażowania na kilku kanałach.
- Rozwiąż zagadkę. Podpowiedzi publikowane są na różnych profilach,
- Zbierz puzzle. Obrazki pojawiają się w różnych miejscach (może być wersja z numerem telefonu lub kodem),
- Quiz – konkursowicze szukają pytań na różnych kanałach, a potem wysyłają mailem prawidłowe odpowiedzi.
Bieżące wydarzenia
Liga Mistrzów? Zorganizuj własną mini ligę. Niech Twoi klienci zgłaszają się, a potem odpowiadają np. na pytania (przykładowo na temat sportu).
Wielkanoc? Konkurs na najciekawiej pomalowane jajko.
Każda branża może wykorzystywać różne święta i wydarzenia do tworzenia własnych pomysłów. Bar konkursy na nowe drinki, kwiaciarnia pytając o nazwy kwiatów, sklep z gadżetami zachęcając do wymyślania nowych rzeczy na dane święto.
User generated content
Klienci lubią tworzyć treści o markach, które ich interesują, angażują i nagradzają za emocje. Konkursy mogą obejmować treści takie jak:
- Porady
- Zdjęcia
- Cytaty
- Pomysły
- Slogany
- Opowiadania
Lokalnie
Twój sklep czy biznes, jeśli jest mały, pewnie jest związany z miejscem, w którym rezydujesz. Możesz więc dużo zyskać na organizowaniu konkursów nawiązujących do tego, co dzieje się wokół Ciebie.
Może warto zorganizować konkurs na lokalnego celebrytę? Może aktywistę? Zajmujesz się ekologią? Zorganizuj konkurs na zbieranie śmieci lub wymianę jakichś odpadów na Twoje produkty lub zniżki. Kwiaciarnia może robić konkurs na najładniejszy kwietnik lub ogród.
Postępy konkursu można publikować online, tak samo jak umożliwić komentowanie. Nie zachęcam do organizowania głosowania, bo często jest to mechanizm, który ludzie lubią obchodzić kupując głosy czy próbując klikać zmieniając IP itd.
Małe firmy mogą organizować naprawdę pomysłowe konkursy, które przyniosą realizację celów biznesowych. To nie zasięg, który generujemy zapewnia nam sprzedaż. Tego masz najprawdopodobniej wystarczająca ilość. Problemem jest brak zaangażowania, które możesz uzyskać fajnym konkursem.