Czy tego chcemy czy nie, Facebook umożliwiając firmom korzystanie z botów na messengerze otworzył nowy rozdział w marketingu social mediów. Tak jak kiedyś prawie każdy chciał mieć aplikację i zakładki, tak za chwilę będzie boom na te roboty. Czym są i dlaczego staną się tak popularne?
Pierwsza prelekcja na Babel Camp w Pradze – Polle de Maagt pracujący z takimi markami jak KLM czy Heineken opowiada o tym jak być bardziej ludzkim, a mniej technologicznym (“Screw digital, let’s be human”). Jego rozwiązaniem jest… robot na czat. Sztuczna inteligencja, która umożliwia pasażerom holenderskich linii lotniczych obsługę klienta, obieranie kart pokładowych i inne podstawowe funkcje dla tak zwanych paxów.
Absolutnie nie ma dla niego żadnej sprzeczności w stwierdzeniu, że musimy być ludźmi przy pomocy automatów. Zestawia to z klikaniem w reklamy i bezsensownymi aplikacjami na komórki. W tym świetle czatbot to rzeczywiście krok w stronę ludzkiego podejścia, bo przynajmniej udajemy, że ktoś jest po drugiej stronie.
Facebook Messenger bot – jak zacząć?
Wszystkie potrzebne informacje znajdziecie na stronie o Facebook messenger bot. Bez pomocy programisty się nie obejdzie, ale zadanie nie jest tak trudne, jak się może wydawać. Wystarczy stworzyć aplikację na Facebooka (a właściwie bota) i zaprogramować co ma robić.
No właśnie, a co może taki bot robić?
Sprzedawać
Świetne narzędzie do e-commerce. Odpowiednio zaprogramowany bot może przedstawiać ofertę, zachęcać do zakupu czy informować o nowościach. Ciekawym przykładem takiego rozwiązania jest bot firmy Fynd Fashion – Fify.
Jeśli chcesz zobaczyć jak wykorzystać Facebook Messenger Bot w upsellingu czy cross sellingu sprawdź bot Twyla.
Możesz informować o produktach, sprzedawać przez czat lub przesyłać na odpowiednią stronę www.
Obsługa real time
Zamawiaj dania (Burger King), kwiaty (1-800-flowers), a nawet wyszukuj i rekomenduj knajpy (Besure, na razie Kopenhaga i San Francisco). Również wspomniany wcześniej KLM.
Dzięki Facebook messenger bot możesz oferować instant rozwiązania dla swoich klientów. Zamówienia, rejestracje, zapisywanie się itp. W ten sposób możesz łatwo zintegrować swój system z kolejnym kanałem komunikacji, odciążając swoich konsultantów czy sprzedawców.
Rozpoznawaj preferencje klientów
Spring Shopping nie tylko sprzedaje, ale zadając serię pytań rozpoznaje preferencje klientów. Co prawda zakupów dokonuje się na stronie internetowej, ale wiedza z kwestionariuszy zostaje z agregowana i przesłana do firmy.
Dzięki temu firma może dowiedzieć się jakie trendy są interesujące dla jej klientów, czego szukają i w którym kierunku należy iść ze swoją ofertą.
Informuj i edukuj
Znacie na pewno Wall Street Journal. Oni też uruchomili Facebook Messenger Bot. Oczywiście, aby informować klientów o swoich artykułach. Ale to najbardziej podstawowa funkcja. Są też boty, które pomagają np. projektować grafiki!
Pomyśl jak Facebook messenger bot może pomóc Twojej firmie tłumaczyć Twoje produkty czy usługi czy dawać wartościowe wsparcie klientom.
Obsługa klienta
Sprawdź jak radzi sobie bot HealtTap, który umożliwia kontakt ze 100 tys. lekarzy 141 specjalności. Pytań w takiej branży jest masa, więc Facebook Messenger bot ma naprawdę pokaźną bazę konwersacji – i radzi sobie dobrze.
Facebook messenger bot może Ci pomóc odpowiedzieć na najpopularniejsze pytania. Wyobraź sobie o ile mniej pracy będzie mieć Twoja obsługa klienta zachęcając do kontaktu przez bota.
Gry!
Jeśli jesteście geekami kojarzycie Zork, jeśli nie – sprawdźcie. Wolisz Grę o Tron? Proszę bardzo. Zaangażuj ludzi w swoją historię, pozwól im na zabawę albo po prostu stwórz coś, co ich wciągnie.
Szukasz innych inspiracji do swojego Facebook Messenger Bot? Zajrzyj na listę botlist.
Czy efektywność botów da się mierzy? Okazuje się, że tak i może pomóc darmowe narzędzie: bot anatytics.
Znacie jakieś fajne boty? Podzielcie się!