Facebook Edge Rank: jeśli zastanawiasz się na czym polega algorytm Facebooka. Ten, który decyduje o postach wyświetlających się różnym osobom? Czy można na niego wpływać? Jakie czynniki trzeba mieć na uwadze przygotowując treści na swój fanpage?
Czym jest Facebook Edge Rank?
To specjalny algorytm Facebooka, który składa się z dziesiątków wskaźników. Decyduje o tym, komu wyświetlają się różne treści. Obejmuje to, nie tylko relacje między fanpage a fanami, ale również między poszczególnymi osobami prywatnymi lub stronami.
Znajomość Facebook Edge Rank pozwoli lepiej zrozumieć proces wyświetlania treści, a co za tym idzie, rozumieć zasięgi i wpływ różnych czynników na ich wielkość.
Co wpływa na Facebook Edge Rank?
W sieci, jeśli szukacie informacji o Facebook Edge Rank najczęściej znajdziecie prosty wzór „uwd”. Ja jednak przedstawię wam bardziej rozbudowany, powiększony o ważne elementy.
Zainteresowanie – Facebook określa czy warto wyświetlać treść użytkownikowi analizując czy użytkownik wyraża zainteresowanie treściami oferowanymi przez fanpage’u. Za zainteresowanie uznaje się wchodzenie w interakcje: polubienia, komentarze, udostępnienia oraz kliknięcia.
Popularność posta – im więcej interakcji ma post, tym ciekawszy, według Facebooka jest, a więc ma większe szanse na wyświetlenia. Znów, posty z większą ilością komentarzy, polubień, udostępnień i kliknięć, mają większe szanse na wyświetlenie ich kolejnym osobom.
Typ – czy post jest zdjęciem, wideo, tekstem czy linkiem. To, który typ ma lepszy współczynnik, zmienia się z czasem.
Czas od publikacji – im świeższy post, tym większa szansa na wyświetlenia.
Twórca – czynnik absolutnie pomijany przez większość osób. Facebook patrzy na historię postów publikowanych z naszego konta. Krótko mówiąc, jeśli nasze posty są popularne, Facebook chętniej będzie promował je dalej. Nawet, jeśli trafi się nam jakiś słabszy post – on również będzie lepiej promowany wśród fanów. To niestety oznacza również odwrotną sytuację – nazywam ją klątwa kreatora. Jeśli na naszym fanpage’u są niskie zasięgi, nawet lepszy post będzie miał gorszą liczbę wyświetleń. To ma zachęcić twórcę do skorzystania z opcji reklamowej.
Jak wygrać z Facebook Edge Rank?
Jak widać, ważnym elementem algorytmu Facebooka jest ilość interakcji, w które wchodzą fani. Powinno nam zależeć na zwiększaniu zaangażowania naszych fanów. Warto pamiętać, że nie każde zaangażowanie ma sens. Zawsze powinniśmy mieć na uwadze główny cel biznesowy, jakim jest wpływanie na naszych odbiorców tak, by wykonali pożądaną przez nas akcję np. dokonali zakupu. Wyjaśniam to w modelu EEIA. Innymi słowy łatwo możemy uzyskać dużo lajków pod demotami, memami i innymi kotkami, ale w żaden sposób nie przełożą się na efekty biznesowe firmy.
Wiele osób wierzy, że wrzucając popularne treści, bardzo często z resztą kradzione z internetu, zapewni sobie zaangażowanie, które da zasięg zwiększając dotarcie do potencjalnych klientów z naszym przekazem marketingowym. Jeśli twoi fani lajkują kotki i memy, nie ma podstaw sądzić, że zainteresuje ich twoja firma. Albo będą chcieli angażować się przy treściach dookoła marki, albo nie ma sensu inwestować w nich czasu, ponieważ nie są twoimi potencjalnymi klientami.
Znajomość Facebook Edge Rank pozwoli ci lepiej przygotowywać treści dla twoich fanów i docierać do nich z odpowiednią treścią, która będzie zarówno ciekawa, jak i będzie realizować założone cele biznesowe.