Coraz więcej firm chce dbać o swój employer branding. Co to jest i jak można wykorzystać social media by o niego dbać?
Employer branding
Czym jest employer branding (EB)? To wszelkie działania firmy służące pozyskaniu nowych pracowników i zatrzymaniu obecnych oraz budowaniu wizerunku “pracodawcy z wyboru” (firmy atrakcyjnej dla pracownika). Działania te podejmowane są poprzez:
- budowanie wizerunku,
- dbanie o pracowników,
- oddziaływanie na otoczenie (między innymi potencjalnych kandydatów do pracy).
Employer branding w social media
Jak można wykorzystać social media do budowania wizerunku marki jako pracodawcy?
Szkolenia (i dystrybucja wiedzy)
E-learning to super sposób na angażowanie ludzi i edukowanie ich zarazem, bez potrzeby zbierania ich w jednym miejscu.
Kursy edukacyjne możemy zamieszczać w formie wideo.
Wiki przyda się do gromadzenia i przekazywania wiedzy wewnątrz organizacyjnej.[/orbit_features][orbit_features animate=”in_from_center” icon=”fa-comment-o” icon_color=”#d3565a” icon_color_hover=”#ffffff” border_width=”2px” border_color=”#a2dce2″ bg_color=”#ffffff” bg_color_hover=”#a2dce2″]
Komunikacja wewnątrzfirmowa
Aby utrzymać pracowników trzeba się z nimi komunikować. Świadomość, że możemy do nich dotrzeć przy pomocy mediów społecznościowych może być niepokojąca, ale nikt nie powiedział, że trzeba teraz przenieść wszystkie rozmowy firmowe na Facebooka (chociaż Facebook planuje Facebook Work).
Można stworzyć własny portal społecznościowy dla pracowników lub skorzystać z dedykowanego oprogramowania.
Slack to świetny pomysł na komunikację.[/orbit_features]
Rekrutacja
Grywalizacja i social media mogą zapewnić Ci ciekawe sposoby na poszukiwanie pracowników. Employer branding w social media oznacza również, że w procesie rekrutacji zajrzysz na profile swoich kandydatów oraz zamieścisz swoje ogłoszenie w różnych kanałach. Rekrutujesz aktywnie poszukując? Zajrzyj na Linkedin.[/orbit_features][orbit_features animate=”in_from_center” icon=”fa-map-marker” icon_color=”#d3565a” icon_color_hover=”#ffffff” border_width=”2px” border_color=”#a2dce2″ bg_color=”#ffffff” bg_color_hover=”#a2dce2″]
Spotkania, prezentacje
Dzięki social media możemy przedłużyć działanie różnych wydarzeń – publikując nasze prezentacje, zamieszczając relacje czy angażując ludzi w trakcie wydarzenia zapraszając do dyskusji i komentowania.[/orbit_features][orbit_features animate=”in_from_center” icon=”fa-rss” icon_color=”#d3565a” icon_color_hover=”#ffffff” border_width=”2px” border_color=”#a2dce2″ bg_color=”#ffffff” bg_color_hover=”#a2dce2″]
Blog firmowy
Bardzo fajny sposób na przekazywanie informacji, budowanie swojego wizerunku, pozycjonowanie oraz pokazywanie swojej perspektywy. To nie musi być nudna laurka na temat marki – może być również ciekawą przestrzenią do dyskusji.[/orbit_features]
Wizerunek
Czy wiesz, że 86% kandydatów sprawdza opinie o pracodawcy w sieci? Kontroluj to, co pisze się na Twój temat przy pomocy monitoringu social media.[/orbit_features][orbit_features animate=”in_from_center” icon=”fa-spinner” icon_color=”#d3565a” icon_color_hover=”#ffffff” border_width=”2px” border_color=”#a2dce2″ bg_color=”#ffffff” bg_color_hover=”#a2dce2″]
Informacja
zwrotna
Dzięki mediom społecznościowym mamy możliwość otrzymywania informacji zwrotnej o naszej firmie i o pracownikach. Co więcej – mamy możliwość odpowiadania na wątpliwości, pytania czy oskarżenia.
Warto wykorzystywać nie tylko portale typu GoldenLine czy LinkedIn by komunikować się z osobami dookoła marki. Warto również korzystać z podstawowych kanałów komunikacji: Facebook, Twitter itd.[/orbit_features][orbit_features animate=”in_from_center” icon=”fa-film” icon_color=”#d3565a” icon_color_hover=”#ffffff” border_width=”2px” border_color=”#a2dce2″ bg_color=”#ffffff” bg_color_hover=”#a2dce2″]
Daj się poznać
Prowadzenie działań obejmujących employer branding w social media oznacza również wyjście do ludzi. Wykorzystanie YouTube czy Instagrama pozwala dać się poznać, pokazać naszych pracowników, codzienność naszej pracy. Dzięki temu nie tylko możemy zainteresować potencjalnych kandydatów, ale wzmacniać więzi wewnątrzfirmowe.[/orbit_features]
Employer branding w social media to kierunek do którego będzie dążyło coraz więcej firm. Coraz młodsze osoby będą aplikowały o pracę – takie osoby, dla których media społecznościowe są codziennością. Docieranie do nich w kanałach, z których korzystają to świetny sposób na budowanie wizerunku, skuteczność i zmianę podejścia.
Czy Twoja firma buduje employer branding w social media?