Empik stał się obiektem ataku na początku listopada 2014, gdy ogłoszono, że w nowej kampanii (tuż przed świętami) weźmie udział Czubaszek i Nergal. Pierwsza krytykowana jest za dokonanie dwóch aborcji, drugi za bycie satanistą, palenie Biblii. Oboje nie przepadają za świętami. Zaangażowała się organizacja Pro life.
Rozchodzi się nie tylko o o bohaterów akcji, ale o cały wizerunek świąt. Jak wiadomo jest to spisek mający na celu obalenie polskiej tradycji.
Ale na niszczeniu świąt się nie kończy. Okazuje się, że również w planach Empiku jest promocja zboczeń.
Oraz aborcji.
i cipek.
Jak możemy dowiedzieć się od lepiej poinformowanych, wszystko przez to, że Empik jest zadłużony.
W sprawę włączyły się również wyższe władze, czyli księża.
Religia jest ważna
Niektórzy nie są tak skorzy, żeby bojkotować, ograniczają się więc do przytaczania słów Jana Pawła II.
albo nawiązują do Jasełek.
Czasem chodzi tylko o jednego z bohaterów.
Zwiedziały się już mniejsze księgarnie, które promują swoje usługi, ale klienci polecają różne marki.
Jest również kontekst historyczny
i kulturalny
Pojawiło się wiele żartów…
i obelg
I sposobów na wyrażenie niezadowolenia
Jak wyjaśnia jeden z przedstawicieli prawicy – chodzi o zasady.
W sieci możecie znaleźć instrukcję jak bojkotować po katolicku.
Są również fragmenty, których nie umiem zinterpretować.
Jest też żydowski spisek
Jak w czasie każdej walki pojawiają się również ofiary systemu – uczestnicy bojkotu składali petycję na ręce Empiku:
Pojawiły się również głosy, że bojkot jest bezsensu i nagromadzoną energię warto spożytkować inaczej
Zwolennicy
Po drugiej stronie nie jest wiele lepiej. Czarna zaraza…
Dla innych to walka o zachowanie obecnej sytuacji, chroniąc kulturę i tradycję.
Jeszcze inni nie popierają bojkotów.
Na pewno sprawa przysporzyła Empikowi sporo szumu i zainteresowania.
Niektórzy podważają prawdziwość intencji twórców bojkotu.
Bywają głosy bojkotowania bojkotu
Próby nawrócenia Nergala
Nie można zapomnieć też o aspekcie ekonomicznym
i religijnym…
Wszystko wraca jednak do kwestii ideologicznejGdzie rżnie się drewno lecą wióry – niektórych bojkot wręcz przekonuje do postawienia się wobec przeciwników
Dla innych to kolejna głupota.
A jeszcze dla innych nie ma się czym przejmować, bo nie ma kontrowersji.
Osoby, które wspierają bohaterów kampanii zwracają uwagę na brak otwartości i chęci dialogu po stronie przeciwników akcji.
Sami zainteresowani podchodzą do tematu na luzie.Lidl
Niedługo po bojkocie Empiku przyszła pora na bojkotowanie Lidla – marka zamiast zwrotu Boże Narodzenie użyła sformułowania szczególne dni.
Manifestacje
Zorganizowano manifestacje, których celem było wywarcie presji na markę. W planach są kolejne.
Statystyki
Przy pomocy Instytutu Monitorowania Mediów przeanalizowałam co pisze się na temat kampanii:
Wykorzystałam Sentione, żeby sprawdzić jak cała sytuacja ma wpływ na wizerunek Empiku w ogóle.
Można więc powiedzieć, że mimo usilnych starań przeciwników, efekty ich działań są nikłe. Ponad 30-tysięczny fanpage został usunięty w nocy z 5 na 6 grudnia (tak samo jak pozostałe strony z poparciem i przeciwnikami). Poniżej wykres z Sotrendera:
Może dlatego, że większość użytkowników to bierni fani, a najbardziej aktywne były te osoby, które angażują się w kwestię pro-life również w innych miejscach.
Po raz kolejny okazało się, że bojkoty powodowane kwestiami ideologicznymi są zbyt mało angażujące. Podobnie było z Ciechanem czy LPP. Można założyć, że prawdopodobnie wiele więcej w temacie się nie wydarzy, ale w razie czego – będę informować.
A co Wy sądzicie o sprawie?