Masz fanpage, ale boisz się, że to, co na nim robisz nie jest tak skuteczne jakby mogło? Zastanawiasz się czy nie popełniasz jakiś błędów? Porozmawiajmy o tym jak dobrze prowadzić fanpage.
Miej cel
Nie prowadzisz fanpage, żeby nazbierać sobie fanów. Twoim zadaniem, najczęściej, jest sprzedaż Twoich towarów czy usług. To nie znaczy, że masz wklejać tylko posty sprzedażowe – absolutnie. Ale nie rozpraszaj się niepotrzebnymi zadaniami jak gromadzenie fanów. Nie postuj też dla zasady, że postować trzeba. Bez przemyślanej strategii i dobrych pomysłów na swoją markę będziesz po prostu marnować czas i pieniądze na działania, które nie przyniosą efektu. Wiedza jak dobrze prowadzić fanpage wymaga świadomości co chce się osiągnąć i jak zmierzyć efektywność.
Angażuj fanów i nie tylko
Tak zbudowany jest Facebook, że aby nasza strona funkcjonowała musi być zaangażowanie ze strony użytkowników Facebooka. Nie muszą być naszymi fanami! Najważniejszym elementem jest to, że posty widzą te osoby, które wchodzą w interakcje z naszymi treściami. Fani czy nie – liczy się częstotliwość reagowania, komentowania, dzielenia się, ale także klikania.
Sugeruję jednak, żeby nie próbować lol-contentu czy like-bateów, czyli krótko mówiąc treści nie związanych z naszą marką, których zadaniem jest tylko przyciągnąć zaangażowanie. Facebook całkiem skutecznie wycina tego typu treści. Jeśli zastanawiasz się jak dobrze prowadzić fanpage to zdecydowanie myśl o tym, co oferujesz swoim odbiorcom, a nie co Ty z tego będziesz mieć.
Analizuj swoje błędy
Przeprowadzają audyty, konsultuj się z kimś, kto się na tym zna lub czytaj odpowiednie publikacje. Spojrzenie z zewnątrz pozwoli Ci zobaczyć błędy, których zazwyczaj nie widzisz. Czasem trudno wyrwać się ze swoich przyzwyczajeń czy spojrzenia.
Analizuj najlepsze i najgorsze posty (z największą i najmniejszą liczbą efektów – zaangażowania i kliknięć) i zastanów się od czego zależy ich sukces/porażka. W końcu chcesz poprawiać swoje efekty. Możesz też sprawiać jak Ci idzie z linkami. Możesz do tego wykorzystać z jednej strony skracacze linków (typu bit.ly), ale dużo lepszym rozwiązaniem jest korzystanie z UTM. Zawsze też możesz zrewidować darmowe targetowanie postów.
Zadbaj o wygląd swojego fanpage
Ładne zdjęcie profilowe (i łatwo rozróżnialne w mniejszym formacie np. przy komentarzach), odpowiednio wykadrowana grafika na zdjęciu w tle, pełne opisy, które dostarczą informacje – to wszystkie niezbędne, aby Twój fanpage sprawiał wrażenie profesjonalnego. Twój fanpage jest wizytówką Twojej firmy – zadbaj o niego.
Nie zapominaj o dodatkowych elementach: przycisku wezwania do akcji (możesz przekierować do sklepu albo wiadomości prywatnych), ustawieniu auto-odpowiedzi na prywatne wiadomości i o tym, że Twój fanpage musi być spójny zarówno z Twoją stroną www, jak i innymi profilami w mediach społecznościowych.
Testuj czas i częstotliwość publikacji, a także tematy
Oczywiście, przeczytasz na pewno wiele poradników o tym o której i kiedy należy publikować, ile znaków, jak często. Ale z wieloletniego doświadczenia powiem, że nie ma złotej metody. Każda społeczność jest inna, dlatego musisz odkryć swój przepis na sukces.
Osoby pracujące w korporacjach (gro moich fanów na Kryzysach na Fejsie) preferują angażowanie się w posty koło południa, czyli w rejonach lunchu. Prowadząc fanpage dla matek przekonałam się, że południe wcale nie jest dla nich najlepszą porą – preferują wieczorne aktywności.
Ja sugeruję publikacje w miarę codziennie, ale tylko, jeśli są przemyślane. Wielu moich kolegów i koleżanek preferuje publikacje np. 1 czy 2 w tygodniu, ale wspieranie się reklamą. Decyzja należy do Ciebie. I Twoich odbiorców.
Jak dobrze prowadzić fanpage?
Wymaga to stałej edukacji, współpracy z innymi podmiotami i dużo, dużo pracy. Ale opłaca się, bo przynosi bardzo wymierne efekty.
Jeśli masz jakieś pytania lub problem – daj znać. Chętnie pomogę.