Zajmując się swoją reputacją warto pamiętać o 10 ważnych zasadach i radach, które mogę wam dać. Oto one:
- popularność nad prawdziwość
Niestety, bardzo często okazuje się, że ludzie nie weryfikują informacji i to, co jest popularne uznawane jest za prawdziwe. Dlatego musisz pogodzić z tym, że kłamstwa mogą się łatwo rozprzestrzeniać. Zadaniem związanym z ratowaniem reputacji jest nie tylko wskazywanie kłamstw i ich naprostowywanie – to również próba powstrzymania rozprzestrzeniania się informacji. - każdy może tworzyć treści o Tobie
O Tobie, o Twojej marce. Oczywiście podszywanie się jest karane przez prawo, ale zanim dojdzie do czegokolwiek na sali sądowej dużo szkód może zostać wyrządzonych Twojej marce lub nazwisku. Nie ma więc znaczenia, że Ty się pilnujesz i dbasz o to co piszesz – ktoś inny może szkodzić Twojej reputacji. - nie klikaj
Nie napędzaj niepotrzebnie zainteresowania. Wszystkie portale społecznościowe, a także Google uznają kliknięcia za sposób wyrażania popularności. Oczywiście – musisz kliknąć, aby przeczytać, ale nie rób tego więcej, jeśli naprawdę nie musisz. - nie odpyskuj, nie kłóć się
Nie ma nic gorszego dla Twojej reputacji niż wyjść na oszołoma. Kłócenie się z klientami czy osobami, które piszą o Tobie nieprawdę nie przyniesie żadnego pożytku. Jeśli ktoś narusza Twoje prawa warto podjąć odpowiednie kroki, a nie wdawać się w nie potrzebne pyskówki. - wypuść swoją historię
Milczenie, w takich sytuacjach, nie pomaga. Musisz podzielić się swoją wersją wydarzeń. Pokazać swoją stronę medalu. Tylko w ten sposób masz możliwość bronienia swojej reputacji. Nie pozwól, aby jedyną historią w sieci, była ta, która mówi o Tobie źle. Nie musisz wchodzić w polemikę – po prostu przedstaw swoją wersję. - dodaj swoje pozytywne i neutralne treści
Możesz też prosić o opinie i recenzje innych ludzi. Nie chodzi o generowanie sztucznych treści. W czasie problemu wizerunkowego ważne jest aby tworzyć treści, które pomogą naszej reputacji. To świetny moment, żeby zachęcić ludzi do zaangażowania się. Ale warto uważać, żeby nie odbiło się to rykoszetem. Rób to z głową. - dbaj o aktualność danych
W takich sytuacjach aktualność danych jest bardzo ważna. Zarówno tych kontaktowych jak i tego, co publikujesz. Wprowadzanie w błąd, nawet nieintencjonalne, może spowodować, że ludzie poczują się oszukani. - czasem proś o edycję
Możesz poprosić o zmianę oceny czy treści wpisu. Zrób to taktownie i z szacunkiem. W końcu to Ty o coś prosisz. Jeśli chcesz wiedzieć jak o to nie prosić, przeczytaj o kejsie dr.Oetkera. - uważaj z kasowaniem
Na pewno znasz efekt Streisand. Im bardziej coś chcesz skasować, tym chętniej internauci będą to chcieli opublikować. Możesz próbować prosić o kasowanie, ale musisz z tym uważać równie bardzo jak z prośbą o edycję. Może być to traktowane jako próba cenzury. - wychodź z założenia, że w internecie nic nie ginie
Może się to wydawać trochę na wyrost, ale bardzo wiele osób robi kopie treści z sieci. Wydaje Ci się, że masz problem z głowy, ale ktoś może dodać jakąś treść od nowa. Poza tym – kopie prawie zawsze zostają na serwerach, nawet, jeśli poprosisz o usunięcie.
To moja dziesiątka rad odnośnie dbania a reputację. A może Ty masz swoje?