Wielu osobom wydaje się, że reputacja to taki miernik jak np. liczba wzmianek. Nic bardziej mylnego – to złożona kwestia.
Ten tekst jest elementem serii o ORM – online reputation management.
Z jednej strony reputacja to elementy związane z budowaniem zaufania, sympatii czy pozytywnych uczuć. Z drugiej strony mamy działania dla innych, takie jak CSR, ochrona środowiska i stosowanie zasad etycznych. Z trzeciej ocenie podlegają Twoje produkty, usługi, ale także obsługa klienta i kultura korporacyjna.
Reputacja może być negatywna lub pozytywna. Wiele osób postrzega te aspekty jako elementy tej samej skali – marka ma reputację pozytywną lub negatywną (silniejszą lub słabszą). Ponieważ jednak reputacja jest sumą opinii różnych osób, instytucji itd. Jednocześnie możemy mieć i dobrą i złą reputację.
Reputacja to, jaką ludzie mają o nas opinię
Jeśli mało osób rozpoznaje naszą markę mamy niskie wskaźniki reputacji. Możemy mieć wyższy któryś z współczynników – wtedy nasza marka jest lubiana lub nie. Ale może się okazać też, że nasza marka ma zarówno wysokie wskaźniki reputacji pozytywnej i negatywnej. Jesteśmy kochani i znienawidzeni. Wal-Mart jest siecią sklepów w USA, która jest kochana za niskie ceny i szeroki asortyment, ale znienawidzona za traktowanie pracowników, afery z dostawcami i wyniszczanie konkurencji.
Reputację trzeba rozpatrywać również w odpowiednich grupach docelowych. Ta sama marka może być lubiana przez jedną grupę konsumentów, a odrzucana przez inną. Trudno wtedy uśredniać do ogółu, bo skończymy jak w dowcipie statystycznym, że pies i właściciel mają średnio po 3 nogi.
Reputacja, czyli ogólnie to, jaką ludzie mają o nas opinię. Jeśli zastanawiasz się jaką opinię mają o Twojej marce Twoi odbiorcy – zgłoś się do nas!