Blogowanie to bardzo złożony proces. Nie tylko trzeba szukać inspiracji, kreatywnie wymyślać treści, skutecznie pozycjonować i promować, ale trzeba też umieć tymi treściami się opiekować.
Content curation, bo o tym mowa, nie ma właściwie w języku polskim odpowiednika. Opiekowanie się treściami czy dosłownie kuratela nad treściami, to proces wykorzystania materiałów, które mamy w najbardziej zoptymalizowany sposób. Wikipedia podaje, że to kolekcjonowanie, organizowanie i wyświetlanie treści związanych z danym tematem.
Po opublikowaniu posta na blogu pewnie dodajesz go w swoich kanałach social media. To jest forma opieki nad treściami. Ale co jeszcze można zrobić, żeby jak najlepiej wykorzystać swoje zasoby?
Odświeżanie treści
Raz opublikowany post możesz przypomnieć za jakiś czas. Zakładając, że to nie jakaś aktualność, tylko uniwersalny tekst, kilka miesięcy po publikacji możesz go jeszcze raz wysłać w mediach społecznościowych. Po pierwsze część osób go nie widziała za pierwszym razem, po drugie masz nowych czytelników, po trzecie – nie każdy go pamięta.
To też dobry sposób ma zaangażowanie społeczności bez konieczności pisania czegoś nowego.
Paweł Tkaczyk ma #dawnotemunablogu – ludzie bardzo to lubią.
Recykling treści
Masz post na bloga, masz masę cząstkowych treści. Wyciągnij z niego cytat i opublikuj. Przerób post na prezentację. Nagraj podcast albo wideo. Z tego samego formatu możesz generować nowe. Docierają one wtedy zwykle do innych osób. Więcej o recyclingu treści pisałam wcześniej.
Remiksuj
Masz ileś opublikowanych postów, możesz je remiksować, łączyć, publikować w innych kontekstach, czy oczywiście łączyć z innymi treściami. Pomogą Ci w tym narzędzia typu Scoop.it czy Storify. Przykładem takiego remiksu na moim blogu jest wpis o konkursach – zbiera on ileś moich publikacji w jedno miejsce. Ale przecież nie musimy się ograniczać tylko do swoich materiałów i wszystkie listy, komentarze do cudzych treści czy nasze subiektywne rankingi to dobry sposób na promowanie innych – w nadziei na wzajemność – serwowanie interesujących materiałów i wykorzystanie tego, co mamy.
Kluczowym elementem content curation jest osobisty charakter kuratora oraz dostosowanie do odbiorców. Te dwa elementy tworzą niesamowitą synergię, która może zapewnić Twojemu blogowi duże zainteresowanie.