Gdy kilka lat temu zaczynała się moja fascynacja telewizją online, spędziłem wiele czasu, poszukując wskazówek odnośnie tego, jak zaistnieć w mediach. Co do zasady, ludzie niechętnie mówili o popełnionych przez siebie błędach bądź wyborach, które negatywnie wpłynęły na ścieżkę ich kariery. Rady, które przedstawiam opierają się na doświadczeniach moich, bądź ludzi sukcesu, których obserwowałem w moim otoczeniu – pisze Ryan Socash z Mediakraft Polska.
1. Nie przepraszaj za swój program.
Ta rada pochodzi od mojego nauczyciela, który radził muzykom, aby nigdy nie przepraszali za swój występ, za popełnione błędy, ponieważ w wielu przypadkach, publiczność pewnych mankamentów prawdopodobnie w ogóle nie dostrzeże. Ta uwaga może być również zastosowana w telewizji internetowej. Kiedy zaczynając kanał będziesz przedstawiał się mówiąc “Wiem, że jest to mały kanał, którego nikt nie ogląda” przedstawiasz samego siebie, jako osobę niepewną swojej pracy i znajdziesz się przez to w niekorzystnym położeniu. W większości przypadków odbiorcy mają utrudniony kontakt, interakcję z osobą wstydliwą, niepewną swego, więc po prostu porzucają te próby i szukają kogoś innego.
Oczywiście, odpowiednia doza pokory i uprzejmości jest zawsze w cenie, zatem ważne jest, byś po prostu doceniał się za to, jak się rozwijasz i był świadomy tego, jakie osiągasz sukcesy. Mała liczba subskrybentów może niektórych zniechęcić, jednak w efekcie końcowym, to Twoja praca i Twój program będzie tym, co może sprawić, że widz wróci do Ciebie a nawet poleci film swoim znajomym. Często porównuję, zestawiam sytuacje, aby spojrzeć na coś z odpowiedniej perspektywy. Teoretycznie 10,000 wyświetleń filmu to niewiele, ale gdyby pomyśleć o dziesięciotysięcznej widowni na koncercie, byłby to olbrzymi sukces.
2. Nie skupiaj się nad tym czego nie masz.
Często słyszę od młodych twórców:
“Byłbym bardziej popularny gdybym zaczął wtedy kiedy on”, “Dlaczego nie robię tak dużych kampanii jak ona”.
Prawda jest taka, że nie masz tego, co ma ktoś inny ponieważ nie jesteś nim, ale sobą. Każdy z nas ma do przejścia swoją własną drogę, każdy zaczyna z innego miejsca, z innym potencjałem. Czynników jest tak wiele, że próby porównywania się do innych, mogą prowadzić tylko do frustracji. Każda zmarnowana energia na takie pytania, to energia niewykorzystana w sposób twórczy. Jeśli poważnie traktujesz bycie popularnym na YouTube, negatywne emocje nie pomogą Ci stworzyć niczego dobrego.
3. Nie rozpraszaj się – rób filmy.
Wielu twórców rozpoczynających swój kanał, zwraca zbyt dużą uwagę na kwestie promocji, wizerunku, i innych nieistotnych detali, ignorując to, co najważniejsze. To jakość pracy i przekaz w pierwszej kolejności zwrócą uwagę reklamodawców.
4. Nie twórz kanału, który dla Ciebie samego jest nieautentyczny.
Poza pasją, ludzie mają wiele różnych motywacji do rozpoczynania swoich programów w telewizji internetowej. Często są to sława czy pieniądze. Każdy oczywiście ma prawo do samodzielnego określania tego co go motywuje, jednak należy pamiętać, że nieautentyczność może stanąć na drodze do sukcesu, czymkolwiek on by nie był.
5. Zauważ gdy coś nie działa.
Nie jest to rada pesymisty ale pragmatyka. Zdarza się w życiu tak, że coś się nie udaje – po prostu. Jeśli chodzi o show business, prawda jest taka, że więcej projektów ponosi porażki, niż odnosi sukcesy. Nie jest to domena wyłącznie telewizji internetowej. Poprzez usilne ratowanie tego co się nie udało, tracisz czas i energię, które wykorzystane w innym projekcie, mogłyby zaprocentować.
Trzeba oczywiście odpowiedzieć sobie na pytanie: co uznajemy za porażkę? Moim sposobem na określenie tego, jest zawsze myślenie odwrotne. Układam w głowie plan, swoją własną definicję sukcesu. Następnie określam cel i dzielę go na etapy, które chcę osiągnąć. Jeżeli jestem zbyt daleko od spodziewanych efektów próbuję sprawdzić co zawiodło. Być może nowy pomysł będzie tym, który przyniesie sukces.
Ryan Socash – Dyrektor Zarządzający Mediakraft PL. Ekspert ds.marketingu w telewizji internetowej. Producent programów i formatów internetowego wideo.
Na co dzień kieruje kilkunastoosobowym zespołem specjalistów tworzącym pierwszą w Polsce sieć telewizji internetowej, która poza wspieraniem niezależnych twórców, produkuje własne, autorskie programy. Jako specjalista z dziedziny mediów internetowych, występował na licznych konferencjach branżowych: m.in. “See Bloggers”, “Wideo w Sieci by Brief Magazine”.
Publikuje artykuły eksperckie dotyczące telewizji internetowej dla portalu “Socialpress.pl” oraz “Interaktywnie.com”. W 2015 roku, przeprowadził serię wykładów specjalizacyjnych z zakresu mediów internetowych dla studentów dziennikarstwa na Uniwersytetach w Krakowie, Poznaniu, Lublinie, Wrocławiu i Warszawie.