Jeśli jeszcze nie poznaliście, to zaprzyjaźnijcie się z najbardziej znanym systemem do monitoringu sieci i social media. Narzędzie, utożsamiane z jednym z jego twórców – Michałem Sadowskim – dostępne jest nie tylko na rynku polskim, ale również w Stanach i… Indonezji.
Pierwsza styczność z Michałem miałam jesienią 2012 w Krakowie na konferencji Like Us too. Nie wiedziałam kto zacz i o co chodzi. Zaprezentował możliwości monitoringu sieci i pokazał jak można go fajnie wykorzystać – m.in. do określania zasięgu epidemii czy chorób. A potem zobaczyłam jego teledysk Bitsy boys – Internety robie. Do tej pory zobaczono go prawie pół miliona razy!
Od tamtej pory widujemy się na różnych imprezach, sprezentowaliśmy sobie swoje książki, a Michał był osobą, która skontaktowała mnie z moim wydawnictwem, dzięki czemu “Zarządzanie kryzysem…” nie zostało w mojej szufladzie.
Z jednej strony wpływa to na mój obiektywizm, ale z drugiej – z każdym dostawca monitoringu coś mnie łączy, więc dla żadnego nie jestem w pełni neutralna 😉
Narzędzie
Brand24 oferuje 5 pakietów – od najtańszego za 19 zł do pakietu max za 2500 zł (oczywiście netto). Mam przyjemność testować konto Business za 650 zł i o tym koncie będę pisać. Od tańszego (za 250) różni go głównie czas odświeżania wyników – w tańszym co godzinę, w droższym co 30 min, liczba słów kluczowych- 10 lub 30 oraz raport pdf. W pakiecie Business mamy też możliwość posiadania 3 użytkowników, ale o tym za chwile.
Mobile
Brand24, na chwile obecna, jest jedynym narzędziem, które udostępnia aplikacje mobilna (na Androida i IOS). Apka posiada dwa ekrany – listę wyników oraz uproszczone statystyki – rozkład w czasie, wydźwięk i źródła.
Screeny z tableta Sony Xperia Z (Android):
Główna zaleta jest możliwość otrzymywania powiadomień push. Biorąc jednak pod uwagę zaawansowane powiadomienia mailowe nie znajduje w tej aplikacji niczego wartego instalacji. Apka wymaga gruntownego dopracowania, ale stanowi bazę do dalszych działań.
Panel
Wśród wielu narzędzi Brand24 zdecydowanie radzi sobie najlepiej z designem. Jest też jednym z prostszych, czyli bardziej intuicyjnych serwisów.
Widok panelu obejmuje szybkie podsumowanie wszystkich projektów: ilość nieprzeczytanych wyników, zmiany, datę utworzenia i możliwość szybkiej edycji czy skasowania.
Brand24 stosuje podział na projekty. W danym projekcie mamy konkretne słowa kluczowe. Moim projektem są kryzysy w social media. Będzie to też projekt, który mam we wszystkich monitoringach, dzięki czemu będzie nam łatwiej porównać.
Wszędzie znajdziemy wskazówki, które objasniaja działanie różnych elementów. Naprawdę trudno się zgubić.
Projekt
Widzimy wykresu wspomnień, zasięg social media (Brand24 jest jedynym, który to udostępnia), wykres sentymentu (wydźwięku), szybki przegląd kategorii i ostatnich wypowiedzi. Możemy filtrować po wydźwięku, grupach, domenie, autorze, wartości wypowiedzi (specjalny filtr usuwający precle i śmieciowe domeny), płci oraz skorzystać z wewnętrznej wyszukiwarki.
Zasięg szacowany jest na bazie potencjalnej ilości obserwujących, fanów itd. Warto pamiętać, że jest tylko estymacja, a nie rzeczywistym wskaźnikiem liczonym przez system.
Grupy – możliwość grupowiania wypowiedi wedla zdefiniownych słów kluczowych. Możemy pogrupowac je wedle produktów, o których wspominają, wedle tematyki, bądź dowolnego innego podziału.
Na stronie wyniki znajdziemy też ważne elementy – tworzenie raportów pdf, Excel oraz infografiki. Ta ostatnia jest również autorskim pomysłem twórców Brand24. Możemy też zmienić przedział czasowy.
Analiza – oprócz kategorii, czyli źródeł wspomnień oraz listy domen, znajdziemy listę najbardziej aktywnych autorów w danym temacie oras listę autorów, majacyc największa siłę w social media – fanów, znajomych, subskrybentów itp. Widzimy przy okazji share of voice, dzięki czemu możemy zobaczyc jak duże znaczenie ma dany autor dla naszego tematu. Ten wzkaznik znadziemy tez tylko w Brand24. Jest szacowany wpływ oraz informacje o źródle. Przy liście aktywnych znajdziemy dotarcie i liczbę wypowiedzi.
Źródła – tu znajdziemy dłuższą listę autorów treści oraz listę witryn. Brand24 szczyci się pobieraniem również szczegółowych informacji o źródłach.
Cytaty – mamy mozliwsc czytania wypowiedzi nacechowanych pozywnie lub negatywnie. System pokresla ham na zielono lub czerwono najważniejsze słowo.
Porównanie – zakładka umożliwiająca porównanie dwóch projektów. Mamy możliwość zobaczenia wykresów wspomnien, wydźwięku i płci.
Konfigurowanie projektu
[/info_list_item][info_list_item list_title=”Krok 2: źródła” icon_type=”selector” icon_img=”3540″ list_icon=”Defaults-folder-open”]Wybieramy czy wszystkie kategorie źródła, wykluczamy domeny, autorów, dostosowujemy filtr językowy oraz mamy możliwość ręcznego dodawania wpisów. To również coś, czego nie oferują pozostali dostarczyciele monitoringu.
[/info_list_item][info_list_item list_title=”Krok 3: powiadomienia” icon_type=”selector” list_icon=”Defaults-envelope”]Możemy dostawać powiadomienia w przeglądarce (wyskakuje okienko jak na Facebooku) oraz możliwość otrzymywania powiadomień na maila i/lub do aplikacji mobilnej. Wybieramy czy wszystkie czy tylko konkretny wydźwięk oraz jak często (od razu, raz w tygodniu, raz dziennie, co 12, 6, co godzinę).
[/info_list_item][info_list_item list_title=”Krok 4: fanpage” icon_type=”selector” list_icon=”Defaults-facebook-sign”]Wybieramy fanpage, z którego Brand24 będzie pobierał wszystkie wyniki. Możliwość wyszukania fanpage i dodania po nazwie. Limit dla mojego konta – 50 fanpage.
Ustawienia
Brand24 umożliwia również tworzenia 2 rodzajów kont – głównego, który może obsługiwać wszystkie projekty i użytkowników dla klientów (np. w przypadku agencji), którzy mają dostęp tylko do danego projektu. Można również nadać pełen dostęp, lub tylko możliwość podglądu projektu.
Poza tym standardowe kwestie płatności, danych, limitów itp.
Zasięg zbieranych treści
Aktualnie, Brand24 ma w bazie ponad 2 miliardy wyników z 2 296 710 różnych hostów (domen i subdomen). Celem Brand24 jest oferowanie rozwiązania, które pozwoli na zbieranie potencjalnie wszystkich wyników pojawiających się w sieci w kontekście wybranej frazy. Niezależnie, czy treści pojawiają się na stronach popularnych, czy też mocno niszowych. Nie ma zatem ograniczenia tylko do zamkniętej grupy witryn. Lista domen i subdomen, z których Brand24 pobrało do tej pory co najmniej jeden wynik jest dynamiczna i dosłownie co kilkadziesiąt sekund pojawiają się w niej nowe źródła.
Warto podkreślić, że od niedawna Brand24 udostępnia także dane historyczne zbierane od 2010 roku. Pod koniec 2013 wystartowało budowane w ramach Brand24 – archiwum polskojęzycznego Internetu, w którym przechowywane są ponad 2 miliardy wyników. Dane historyczne do 3 miesięcy wstecz są już w tej chwili serwowane z automatu w wybranych planach subskrypcyjnych. Głębsze dane (do 4 lat wstecz) w Brand24 są w tej chwili dostępne “na żądanie”, ale w ciągu miesiąca planowana jest pełna automatyzacja archiwum. Innymi słowy, każdy kto założy nowe konto będzie miał dostęp do danych zebranych od początku istnienia narzędzia.
Poniżej dokładne dane o zasięgu monitoringu Brand24.
2 296 710 unikalnych domen i subdomen (hostów)
9 550 372 profili FB (otwarte lub półotwarte profile w polskojęzycznym Facebooku)
5 109 783 profili Twittera
231 481 profili Instagram
Łącznie: 17 519 796 źródeł (w tym prawie różnych 2 296 710 domen i subdomen).
Dedykowana wyszukiwarka w ramach tego serwisu – przeszukiwanie po hashtagach oraz opisach. “Polskość” materiałów oceniana jest po geolokalizacji oraz “polskości” słów. Co ciekawe, jeśli profil generował jakąś polską wzmiankę – zostanie dołączony do monitoringu.
Przyszłość
Wedle mojej wiedzy rozwój Brand24 idzie w ciekawym kierunku. Z jednej strony otworzone zostanie archiwum, dzięki czemu tworząc nowy projekt będziemy mieli dostęp do treści nie tylko z ostatnich np. 2 tygodni, ale również z wcześniejszych miesięcy.
Po drugie Brand24 testuje monitoring przy pomocy obrazu. Treści z Instagrama czy innych serwisów zdjęciowych będą obejmowały już nie tylko opisy, ale również samą zawartość zdjęcia – np. to czy pojawia się logo marki. Z trzeciej strony Brand24 wprowadza bieżące poprawki – w planach jest np. porównanie projektu w czasie. W czerwcu uruchomione zostały zaawansowane filtry wyników małowartościowych (wyników, które okazują się nieistotne, spamerskie, itp). Mechanizm został już uruchomiony i z każdym dniem odsetek treści nieistotnych maleje drastycznie. Od lipca 2014, Brand24 będzie w ogromnej większości wolny od spamu i nietrafionych wyników.