Prawdopodobnie słyszałaś/ słyszałeś już o tym, że na Facebooku działają boty 🙂 Istnieje też duża szansa, że nie do końca wiesz jak je ustawić i jak najlepiej wykorzystać ich potencjał. Oto krótki poradnik.
Automatyczne darmowe boty fanpage
Każda strona na Facebooku ma kilka automatycznych, wbudowanych botów, które możemy wykorzystać, aby zoptymalizować jej działanie. Możliwość uruchomienia botów znajdziemy w ustawieniach strony, w zakładce “wiadomości”. Na początek – bot powitalny – czyli taki, który napisze wiadomość do użytkownika, w momencie gdy ten otworzy okno czatu ze stroną. W ten sposób to my przywitamy użytkownika na naszej stronie, uprzedzając jego pierwszy ruch. Po drugie, bot odpowiadający na wiadomość klienta, zawierający podstawowe informacje, najczęściej podziękowanie za wiadomość i spodziewany czas odpowiedzi. Fanpage zwykle nie są obsługiwane 24 godziny na dobę, na szczęście istnieje również bot na czas nieobecności, który przekaże klientowi najważniejsze informacje. Wskażemy w jakich godzinach będziemy aktywni (na przykład przez cały dzień w weekendy, a dni powszednie od 17:00). W zależności od ustawień naszej strony mogą się pojawić również dodatkowe funkcjonalności. Możemy podłączyć bota, który będzie umożliwiał automatyczne umawianie się na spotkania, czy konsultacje. Wybierze on opcję z listy naszych usług dostępnych na fanpejdżu. Będzie również przypominał o dacie konsultacji czy spotkania, wysyłając stosowne powiadomienie właśnie na Messengerze.
Wszystkie te rozwiązania są darmowe i dostępne dla każdego fanpejdża, wystarczy je ustawić 🙂
Bardziej zaawansowane, ale nadal darmowe boty
Czasem potrzebujesz czegoś więcej. Na szczęście bardziej skomplikowane boty, również mogą być za darmo. Zaczynając od takich, które połączysz ze stroną www i w ten sposób wejdziesz w interakcje ze swoimi klientami ze strony internetowej, przez boty umożliwiające subskrypcje, na przykład naszego bloga, aż po boty, w których możemy ustawić schematy konwersacji.
Boty na stronę www
Najprostszym rozwiązaniem jest wklejenie przycisku skontaktuj się z nami przy pomocy Messengera. Można to zrobić na dowolnej stronie. Wystarczy wejść na podstronę deweloperów Facebooka deweloper facebook.com i zaimplementować stosowne kody.
W repozytorium WordPressa znajdziemy kilkanaście różnych wtyczek, które umożliwiają nam wgranie Messengera na naszą stronę. W zależności od rodzaju pluginu może to być prosty przycisk, wyskakujące okno, lub jakiekolwiek inne rozwiązania.
Zaprogramuj własnego bota
Bardzo wiele platform w zamian za reklamę, bądź ograniczenie funkcjonalności, umożliwia zaprojektowanie własnego bota. W zależności od celu jaki ma realizować, możemy wybrać jedną z przynajmniej kilkudziesięciu stron. Można pobawić się w programistę bez kodowania. Jeśli nasz bot ma zbierać opinie i wyświetlać ankietę, wejdź na stronę surveybot.
Jeśli szukasz bardziej zaawansowanego bota, który obsłuży nie tylko Messengera, ale również inne kanały, możesz spróbować gupshup lub flowxo. Bardzo popularną platformą do budowania botów jest charfuel. Jej ogromną zaletą jest to, że masz możliwość zaprogramowania dowolnych konwersacji, czyli na przykład przygotować rozmowy, zaprojektować lejek sprzedażowy. Możesz też dostać od użytkownika zgodę na wysyłanie wiadomości, przenoszenie na stronę www, a także to, że będzie nasz bot będzie “zaczepiał” odbiorcę (odzywał się pierwszy). Minusem jest fakt, że jest to skomplikowane narzędzie i nie każdy będzie w stanie sam zaprojektować swojego bota. Uwzględnienie wielu funkcji i opcji może zająć dużo czasu. Nieco mniej skomplikowanym będzie manychat.
Hubspot wykupił narzędzie Motion A.I, które zostało zaprojektowane do pracy w zespole i zaplanowania sprzedaży. Istnieje możliwość integracji z innymi platformami, ale niestety jest to nadal dosyć skomplikowane narzędzia. W wersji darmowej możemy zbudować maksymalnie 2 boty (po 1000 wiadomości każdy).
Octane.ai umożliwia budowanie botów z formularzami i kampaniami pod ecommerce. Ma naprawdę fajne statystyki. Kosztuje od 9 dolarów miesięcznie.
Jeśli planujesz wykorzystać swojego bota agencyjne, możesz spojrzeć na parlo.io, który został zaprojektowany właśnie w takim środowisku. W kwestii wygody testowania i optymalizacji pozostawia niestety wiele do życzenia, ale duży plus za łatwy podgląd drzewka.
Jeśli planujesz wykorzystać swojego bota agencyjne, możesz spojrzeć na parlo.io, który został zaprojektowany właśnie w takim środowisku. W kwestii wygody testowania i optymalizacji pozostawia niestety wiele do życzenia, ale duży plus za łatwy podgląd drzewka.
Dla fanów doktora Frankensteina polecam its alive, czyli dość prosty system do budowania botów z opcją wysyłania wiadomości. Jeśli celem Twojego bota ma być pozyskiwanie lidów, koniecznie skorzystaj z leadflip. Jeśli interesuje Cię także integracja z e-commerce, na przykład Shopify albo WooCommerce sprawdź botsify.
Dla tych którzy nie kodują, ale potrzebują dużo lepszego rozumienia języka jest dialogflow.
Na botach można również zarabiać, a dzięki integracji Radbots z chatteron mamy taką możliwość
Możesz też zaprojektować sobie bota na swoją stronę www, odpowiedni będzie wówczas morph.ai.
Jeśli potrzebujesz wizualnie zobaczyć ścieżkę swojego klienta skorzystaj z sequel.
Możesz również zintegrować swojego bota na przykład z mailchimpem. Takie funkcjonalności ma converse.ai. Zobacz też firebot, reply.ai, perdonify.ai, chattypeople, recadt.ai, talkbot.io
Spędzając kilkanaście, czasem kilkadziesiąt godzin możemy ustawić wszystko co zechcemy, oczywiście w ramach dostępnych opcji.
Prawdziwe boty
Wszystkie opisane wyżej platformy to jest prawdziwa piaskownica (lub jak kto woli – przedszkole) w stosunku do możliwości, które dają boty zaprogramowane przez prawdziwych programistów.
Bota możemy zaprojektować dokładnie tak, jak chcemy. Możemy dodać takie funkcjonalnościami, jakie tylko nam się wymarzą. Możemy zintegrować je zarówno z Facebook Messengerem, Gmailem czy naszą stronę internetową z flakiem, mailchimp m czy cokolwiek na co przyjdzie nam ochota
Linie lotnicze KLM mają bota, który zna się podręcznym centrum podróży. Możemy kupować bilety, zmieniać rezerwację, sprawdzając rozkłady lotów i terminali dokupywać usługi dodatkowe i oczywiście kontaktować się z obsługą klienta.
Możemy zaprojektować bota, który będzie przeszukiwał sieć w poszukiwaniu zdefiniowanych słów kluczowych, czy zdjęć i wchodził w interakcje z naszymi odbiorcami na podstawie zebranych treści.
Kwon Billy Polska jeden z oficjalnych partnerów Facebooka w budowaniu botów przygotowało ostatnio bota dla fanpejdża kanału dziecięcego Nickelodeon, na którym można było adoptować jednego z bohaterów bajek. Ja stałam się matką dla Żółwi Ninja, a dokładnie dla Michelangelo. Dzięki botowi mogłam bawić się z nim, karmić go i dbać o niego, takie trochę współczesne Tamagotchi 🙂 Koszty zbudowania bota zależą oczywiście od zakresu prac, ale bez wątpienia, dobrze zaplanowany bot po prostu się opłaca.
Orange Polska przeprowadziło konkurs, w którym wzięło udział około 1500 osób, wchodząc w interakcje z botem. Po zakończeniu konkursu połowa jego uczestników wyraziła chęć na dalsze interakcje z marką, obejmująca przedstawienie oferty abonamentowej.
To od nas zależy, jakie funkcje pełnić będzie bot. Może pomagać nam obsługiwać klientów, wspierać naszą sprzedaż, wzbudzać zainteresowanie. Możemy przy pomocy bota przypominać o sobie albo angażować naszych odbiorców. Możemy przeprowadzać quizy i organizować konkursy, wspierać ważne informacje, rozszerzać grupę naszych odbiorców. W zależności od potrzeb bot może tak naprawdę wszystko. Jego ogromną zaletą jest to, że w przeciwieństwie do na przykład fanpage nie ma ograniczeń w zasięgu. Boty wyskakują na komórkach bądź przeglądarkach i docierają do konkretnej osoby i tylko od tego co za dzieje się w naszym płocie zależy czy dana osoba wejdzie z nim interakcje czy nie.
Jeśli interesujecie się takimi botami, uważacie, że może się wam przydać w waszym marketingu internetowym, dajcie znać! Wraz z Wandlee Polska oferujemy usługę budowania bota, tworzenia strategii i planowania całej kampanii. Połączenia bota i social media. I, oczywiście, Twojej marki.