Blog przestał być kanałem wyłącznie związanym z prowadzeniem osobistego dziennika. Dla wielu blogerów stał się źródłem dochodu, a dla wielu firm jednym z narzędzi content marketingu, działań SEO czy sposób na budowanie marki. Jeśli masz bloga – warto wiedzieć jak z niego skutecznie korzystać i jak go promować.
Promuj swój blog
Może się to wydawać oczywiste, ale zaskakująco wielu autorów blogów – niezależnie czy to indywidualni blogerzy czy przedstawiciele firm, które mają blogi, nie chwalą się swoim dziełem. To nie znaczy, że trzeba wszystkich spamować, ale można informować, że się ma bloga.
- na swoim profilu/fanpage na Facebooku
- na profilach na innych stronach (Twitter, Linkedin itd.)
- w stopce maila
- w podpisach na forach
- w Twoim bio (tak jak u mnie)
- w różnych podpisach i opisach w sieci (np. w opisach filmów na YouTube, w prezentacjach na Slideshare czy Prezi itp.)
- tworząc about.me
- na stronie internetowej
Masz bloga to się nim pochwal. Po prostu.
Uczestnicz w wydarzeniach dla blogerów
To może się wydawać idiotyczne, ale zdecydowanie znajomości pomagają w świecie blogerów. Dzięki udziałom w konferencjach i spotkaniach nie tylko możesz się czegoś dowiedzieć, ale również poznasz konkretnych blogerów. To dobra baza do potencjalnych współprac, partnerstw czy po prostu wzajemnego wspierania się. Chociaż blogom firmowym w tej sytuacji trochę gorzej, nikt nie mówi, że w ich przypadku to nie zadziała.
I pamiętaj – wiem, że wydaje Ci się, że WSZYSCY wiedzą jakiego bloga prowadzisz, ale przedstawianie się nie jest obciachem. Powiedz kim jesteś i skąd – to na pewno Ci nie zaszkodzi.
Zadbaj o SEO
Zainstaluj odpowiednią wtyczkę wspierającą pozycjonowanie, stwórz mapę strony, dodaj ją do wyszukiwarek przy pomocy np Google Webmaster Tool czy Bing Webmaster tool. Dodaj swój blog do odpowiednich katalogów – tu nie chodzi o ilość, ale o to, żeby miało to sens.
Recycling treści
Ten sam post z bloga można wykorzystać wiele razy. Oprócz standardowego wrzucenia go na Twoje media społecznościowe możesz publikować go we fragmentach, np. jako cytat, ciekawą metrykę, galerię zdjęć lub film wideo. Możesz też oczywiście przypominać starsze posty z bloga.
Zaprzyjaźnij się z newsletterami
Wiele osób “zapomina” o blogach. Lubi je czytać, ale nikt nie ma czasu sprawdzać co nowego. Jeśli nie wyświetlają się posty z mediów społecznościowych, pozostają newslettery. Czy to skuteczne? Jeśli to robisz dobrze – na pewno. Wystarczy wspomnieć newsletter Pawła Tkaczyka, który przyciąga ogromne zainteresowanie. Poza tym maile są na pewno skuteczne, jeśli chodzi o efektywność.
Zaangażuj inne osoby w bloga
Możesz zaprosić gości do napisania wpisów gościnnych, ekspertów do komentowania albo przeprowadzać wywiady. Dla przykładu, ja mam sekcję dotyczącą książek (Półka inspiracji), gdzie różne osoby, specjaliści w swoich dziedzinach, opowiadają o interesujących książkach.
Bądź konsekwentny
Trudem w prowadzeniu bloga jest bycie konsekwentnym. Pisanie regularnie, poprawianie strony, promowanie tekstów, newslettery, social media – to wszystko zajmuje ileś czasu. Jeśli nie czujesz się na siłach, żeby to robić stale – nie ryzykuj i nie zaczynaj blogować.
Nie są to rady, których nie słyszeliście, ale warto świadomie z nich korzystać. Tak naprawdę najlepsze blogi wygrywają właśnie tym – wykorzystaniem najprostszych, ale też najlepiej działających metod. No i oczywiście pomysł, ale to już na zupełnie inny wpis… 😉